Cement på glasfiber?!

Kære gør-det-selv folk,

Jeg er i gang med at uddanne mig til billedkunstner og i den anledning, har jeg langsomt udviklet en metode for at lave skulpturer.

Jeg skærer med varmetråd former i flamingo, dækker den udskårede og sammenlimede flamingo med avis og tapetklister (papmache), herfter polyester resin med glasfiber (dækker med papmache for at beskytte flamingoen der ellers ville smelte!). Og nu kommer så mit store spørgsmål. For efter at jeg har gjort min skulptur "hård" ønsker jeg et hvidt cement finish, men indtil videre har jeg oplevet at cementen revner på glasfiberen samt at jeg er bange for at den på et tidspunkt vil falde helt af.. cementen er max en halv centimeter tyk da jeg ønsker at bibeholde den form jeg har skåret ud i flamingoen. 

Nogle forslag til hvordan jeg skaber et underlag fra glasfiberen til cementen, som gør at cementen bliver siddende. indtil videre sidder cementen fint, men er bange for at den vil falde af i flager hvis uheldet skulle være ude og den rammes af et slag (under transport etc..).

for ret skal være ret, glasfiber et et glat underlag, og nok ikke det bedste for cement til at fæstnes på.

jeg ønsker ligesom også at cementen skal kunne sidde i laaang tid (årevis), da skulpturen måske går hen og bliver solgt, og i det tilfælde ønsker man jo at man har solgt et solidt "produkt".

Mvh.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!
Kunne du ikke bruge den indvendige del af papmache'en som støbeform?
Mvh.Lotte

 

Velkommen på LDS
Hvis du skal videre ad den vej, tror jeg det hedder
1. et tykkere lag (jeg tror det skal op på mindst 2 cm i tykkelse, ved større skulpturer.
2. noget armering. der skal du bruge flere slags net over hinanden, med forskellig maskestørrelse.
Jeg er klar over at det går ud over detaljerne i din form, men så må detaljer jo udelades i flamingoen, og så laves i den halvtørre cementpuds.
Men noget helt andet, kan du ikke blande ovntørret sand i din polyester, så slutlaget kommer til at ligne cement. Jeg kender meget en fabrik der støber f.eks. grisekrybber i polyester beton.
Der bruges ovntørret sand i forskellig kornstørrelser, knust granit og nogle pulver farver. Det er grå som cement, i slutproduktet. Man kan godt blande alle produkter med incl. acceleratoren og have stående nogle uger. Så man har den farve man skal bruge. Det er først når man tager en portion og tilsætter hærder, at processen går i gang, og det hærder op.
Men det er noget klistret stads at arbejde med. Vil du vide mere om processen må du vende tilbage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du prøver og opbygge et lag af ren cement opblandet i vand vil det vel nærmest springe af i flager med den lagtykkelse du beskriver kunne jeg formode.

Du skal have lavet en betonblanding af 3 dele skarpkantet sand og 1 del cement og have det støbt op sammen med et skelet af kyllingetråd og armeringsjern hvis du kommer over en vis meget lille størrelse. Du skal også op i et lag der er betydeligt tykkere end 1/2 cm for det kan holde i en skulptur på over, måske 20-30 centimeter. Til gengæld kan du så spare den dyre glasfiber da du ikke får betong til at binde på glasfiber. Du kunne måske forsøge dig med og støbe eks. voliere net ind i glasfiberen så det stikker ud til fæstne for betong, men jeg tvivler MEGET stærkt på du kan få det til at holde til det mindste slag eller vrid.

De to matrialer er efter min sølle mening uforentlige tilsammen da flasfiber kan give sig i alle retninger mens betong kun er stærk mod tryk og revner meget nemt ved træk og vrid. 

Har man ikke et fag der hedder matrialeforståelse eller lignende på det uddannelsested du er tilknyttet ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Desværre er der ikke mange uddannelsesinstitutioner inden for kunst mv. der ved nogetsomhelst om andet end "design" - hvordan produktet reelt laves, er de fløjtende ligeglade med.. (blot min erfaring, med flere af slagsen - jeg håber stadig på, at møde nogle, der kan modbevise dette)

prøv at tage et kig på dette link - jeg har kun vagt kendskab til manden - men efter sigende laver de super produkter, der holder - og han gider at skrive om processen på websiden :-)

http://www.fiberbeton.dk/materialer/om-materialer.html
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
På den virksomhed som jeg kender arbejder de også med fiberbeton, men det er ikke noget jeg har detaljeret kendskab til. Men jeg tror måske det er vejen frem for dig. Men jeg synes ikke at din glasfiber polyester hører hjemme i denne sammenhæng, fordi det har så forskellig egenskaber i forhold til beton.
Et alternativ kunne være at bygge skulpturen op i voks, i stedet for flamingo. Enten stearin eller bivoks. Når så yderskallen er færdig, opvarmes hele skulpturen og din voks løber ud, og kan genbruges til næste projekt. Det er en teknik fra bronze støbning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan kun bekræfte tidligere gode råd: glasfiber og beton er ikke godt sammen. Du skal lære mere om fiberbeton. Der er en kunstner i Faaborg som laver større figurer i fiberbeton. Det ligner finkornet puds eller beton og kan indfarves. Køb en sæk og prøv. Pøj pøj A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis