Sommerluk på varme anlæg

Hej folkens, lige et spørgsmål vedr. Sommerlukning af fjernvarmen som jeg håber en af jer kan svare på. Jeg har i dag slukket for sommer ventilen på mit fjernvarme anlæg men må konstatere at jeg ikke kan finde kontakten til at slukke for cirkulations pumpen. Sker der noget ved kun at slukke for sommerventilen til fjernvarmen og ikke for cirklulationspumpen. Jeg har en Danfoss alpha +
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare trække stikket ud af pumpen?
Tjoe det kunne godt det var det, det endte med
Hej
Vandet skal vel staadig cirkulere igennem en varmesspiral i varmtvandsbeholderen eller en varmeveksler, det er jo den samme pumpe.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"

"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

Har på en måde det samme spørgsmål. Men jeg kan godt finde kontakten til Alpha2 cirkulationspumpen og ved det anbefales at slukke for den om sommeren, sammen med sommerventilen. Men hvorfor egentlig slukke, når den er automatisk - mener også den skal kunne køre en gang imellem bare for at blive masseret i løbet af sommeren? 

Giver bedre mening, at en almindelig (gammel) Alpha1 skal slukkes om sommeren (og kun tændes for massage).

Så altså, hvad med Alpha2 ?

Et fjernvarmeanlæg er normalt udført med direkte fjernvarme til spiral i varmtvandsbeholder / varmeveksler, så det kører uanset om du slukker for pumpen. Der er ingen grund til at bruge penge til den om sommeren, men det må anbefales at "motionere" den jævnligt. Nyere anlæg med vejrkompensering motionerer automatisk cirkulationspumpen 1 gang ugentlig.

Søren O
Annonce

Ja vi har også direkte fjernvarme til brugsvand.

Så altså, Soren O, du foreslår at lade cirkulationspumpen Alpha2 (den nye automatiske) være tændt, selv om der lukket for sommerventilen? (så den "selv" kan motionere efter behov og programmering.)

Eller foreslår du at slukke for den, som man gør med de gamle - og tænde den hver gang den skal motioneres?

Har lige været inde at kigge på Danfoss ECL 110 - nok den mest almindelige styring til nyere fjernvarmeenheder. Hvis der ikke er nogen der har ændret i fabriksindstillingen, så vil styreenheden afbryde cirkulationspumpen når der ikke er behov for varme. Dette forudsætter selvfølgelig at cirkulationspumpen strømforsynes direkte fra styringen. Styringen vil automatisk tænde for cirkulationspumpen 1 minut hver 3. dag. 

Søren O

Hos mig er pumpen, en ny Alpha2 som kom  på sidst år, tilsluttet den oprindelige strømforsyning/kontakt på væggen, hvor nogen har skrevet "husk sommer sluk". Anlægget har  ECL 110 - styring. Så spørgsmålet er stadig om jeg skal tage strømmen fra pumpen? Det logiske er selvfølgelig at lade den være tændt, hvis den styres fra ECL 110, det ved jeg faktisk ikke om den gør - hvor ser man det?

Måske har man bare sat en ny Alpha2 pumpe på, uden at udnytte automatikken?

HOFOR anbefaler at man slukker for cirkulationspumen - men de nævner intet om automatisk styring - så vist jeg kan se.. 

Så spørgsmålet er stadig: tændt eller slukket Alpha2? 

Jeg kan fx styre varmen i radiatorerne fra ECL - betyder det at pumpen styres fra ECL og altså altid skal være tændt på kontakten?

Hvis ECL 110 har slukket for cirkulationspumpen, må "displayet" i pumpen også være slukket. Om din pumpe er tilsluttet ECL må du let kunne finde ud af ved blot at følge kablet fra pumpen.

Du kunne også finde din manual til ECL styringen. Hvis du afmonterer din styring, kan du se om klemmerne til cirkulationspumpen er i brug. Ellers træk en ny forbindelse mellem styring og cirkulationspumpe iht. manualen. Har du ikke manualen er den let tilgængelig på nettet.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis