Grundolie og terrasseolie

Jeg har købt nogle terrassebrædder i lærk, og er igang med at give dem noget grundolie.

Jeg kan se forskellige steder at der også er noget specielt terrasseolie, både med og uden pigment.

Hvad er forskellen på grundolie og så de specielle terrasseolier? Hvis jeg ikke vil have pigment i, kan man så nøjes med at give dem grundolie nogle flere gange? Eller skal der en anden type ovenpå for at det giver nogen værdi?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vigtigt at der er noget svampedræbende i grundingsolien, ellers har lærk det med at kunne blive sort.
Alternativt kan du jo give det en gang svampedræbende først, mener algefjerner er ok til formålet.

Du kan jo lade lærken stå ubehandlet, så får det en flot sølvgrå farve, sådan er vores broer i havnen hvor min båd ligger. (men giv stadig svampedræber)
Ok, så terrasseolien er måske mest til pynt?
Nej de to olie har hver deres værdi. Grundingsolien har til formål at bære svampemiddel ind i træet, og er derfor ret tynd. Hvis ikke den efterbehandles fordamper den igen i løbet af et par uger.
Træolien/terrasseolien etc. har til formål at imprægnere mod opfugtning og solnedbrydning samt evt. give træet farve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også