Tung båd

Hej
Har købt den her jolle, der vejer 450 kg når der så kommer Mortor og en masse Ege træ i den kommer den op på ca 800 kg i vægt. Min plan er jeg vil købe en bådtrailer, så familien og jeg kan sejle forskellige steder. Det jeg er lidt nervøs over er om jeg overhoved kan trække den op på traileren når den har været i vandet.
Ved godt at spillet med små tandhjul gør meget. Men 800 kg er trods alt en del.
Kunne godt tænke mig at hvide hvad man kan trække op ene mand, enden jeg går ud og bruger 6000 på en trailer.

C/L
Hej Har købt den her jolle, der vejer 450 kg når... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen
Jeg læste din artikel på Sejlerbladet - det lyder spændende.
----- angående bomtelt, så skal du tænke over at tingene nemt kommer til at være meget tunge. Du skrev jernstænger.
Oversejl kan med laves lettere på mange måder: Du kan bruge en åre (som du alligevel skal have med til nødsituationen?) som "rygrad" og så spænde bomtelt ud med lette glasfiberstænger - sejlpinde eller lignende. Jeg har også set en udgave hvor manden havde taget et tunneltelt, og tilpasset over båden - altså klippet bunden ud af teltet.

De fleste har sprayhood og kalecher med bøjler af alumimium.
Jeg har engang selv lavet noget af elektrikerrør - hvorom jeg lagde strimler af glasfiber, så det blev til lette og elastiske rør.

Det kunne være at din båd er lidt i den tunge ende - og I det hele taget skal du tænke over at lave tingene lige akkurat stærkt nok - og ikke for tungt.

Det er en interessant øvelse - men du kan få mange fif ved at spørge alle den andre på havnen.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Alle steder færdselsloven gælder, skal det være en indregistreret trailer, osv.
Og ja et havneområde er jo nok omfattet af færdselsloven, men på "min" havn står der da også div alternative bådevogne, som vel bliver brugt ind imellem.

Jeg kunne nu godt finde på at bruge en uindregistreret, når det bare er på havneområdet........
Skrevet af je__ns på 06-06-2015 16:47
Alle steder færdselsloven gælder, skal det være en indregistreret trailer, osv.
Og ja et havneområde er jo nok omfattet af færdselsloven, men på "min" havn står der da også div alternative bådevogne, som vel bliver brugt ind imellem.

Jeg kunne nu godt finde på at bruge en uindregistreret, når det bare er på havneområdet........

Ja området skal være afspæret for det er lovligt. Det sidste tilfælde jeg kender til, kostede det 5K kroner med en uindregistreret traktor foran vognen. Men jeg formoder der er betydeligt billigere hvis man bruger sin indregistrede bil som trækkraft, især hvis vogntoget bliver behørigt afmærket med lys og trekant.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Må vi ikke køre med næsten alt, også på landevejen når farten holdes under 15 km/timen?? jeg ser da murere med bl.a. blandemaskine efter bilen, skurvogne flyttes, og brændekløvere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej desværre må man ikke køre med en båd, uanset farten den skal være indregistreret.
At trække den med en traktor er heller ikke lovligt på offentlig vej.

Jeg ved ikke med arbejdsredskaber, såsom blandemaskiner og skurvogne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis