Er Tonkinlak skridsikker?

Jeg er ved at lakere ALT træværk fra en Folkebåd med tonkinlak. Dog har jeg for nogle måneder siden lakeret dørken i kahytten, pagaj og stag med polyurethanlak. (2-komponent). Nu har jeg imidlertid omlakeret dørken - Dura gloss fra Hempels og med Anti-slip Perler. Det har jeg forklaret i en anden tråd.

Der er helt nye kistebænke til båden. De er bejdsede og lakerede med Tonkinlak. Imidlertid er jeg bange for at lågene til kistebænkene bliver for glatte. Fordi jeg har fundet ud af at bruge Antislip perler i Dura Gloss lak ved at give et fyldigt lag, kan jeg jo ikke gøre det samme med Tonkinlakken, som skal påføres i meget tynde lag.

Princippet med anti-slip perlerne er at de lægges på i fyldige strøg, så perlerne kan "svømme" op til overfladen.

Dog mener jeg at have læst at tonkinlakken er skridsikker - selvom den er ved at være glasagtig nu. Jeg vil dog komme Gelomat i sidste hold lak for at få en satinblank finish. Det passer ligesom bedre til en folkebåd.

Hvis Tonkinlakken ikke er skridsikker, har jeg tænkt på muligheden af at give antislip-perler i striber - altså afdække med tape og male mellem tapen. 

Men vær rare at svare på mit spørgsmål om Tonkinlak er skridsikker?

Iøvrigt er det vel en forkert betegnelse at kalde Tonkinlak for lak - er det ikke nærmere en hærdende olie?

Ingeborg

Når lysten driver værket
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også