Hvilken gulvvarmesystem til vores 170 kvm ?

Vi er ved at renovere og udbygge vores stuehus, og derfor skal vi have gulvvarme i 170 kvm.
Men der er jo mange og vælge imellem og hvilken synes i vi skal bruge penge på set udfra rum opdeling osv? Se billedet.
Vi har installeret pillefyr for 4 år siden og ny hydrofor tank sidste år.

Er jeg helt galt på den vidst det skal være en 9 kreds som vi skal have og hvordan skal slangerne ligges for mest optimale løsning ?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt korrekt med 9 kredse. Så får du 2 kredse i stuen. Hvilket fabrikat du bør bruge kan jeg ikke svare på. Jeg tror nu du skal se mest på hvad styring kan, i forhold til dine behov. Man kan f.eks. få termostater til f.eks. bad, der både styrer efter rumtemperatur, men som også har en infrarød temp måler der peger ned på gulvet. På den måde kan du bestemme at gulvet altid skal være lunt uanset om rum temperatur er nået.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kommer jo an på hvor du har pillefyr, det er jo der de skal udgå fra. Blandesløjfen så central som mulig, så det kunne måske placeres i baggang ind imod garderobe. Placeres den i garderobe, ville jeg naturligvis undlade gulvvarme der. Ellers er det vel lige ud ad landevejen, med en sløjfe i hvert rum (sovevær. og garderobe måske kun 1 sløjfe) går ud fra at du har vvs mand på til noget af det. ´De har ganske afgjort én mening om det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg lige ser det ville jeg vælge følgende kredse:
1-Baggang
2-Soveværelse + garderobe
3-Badeværelse + Sauna/brus (eller hvad det lille rum er)
4-Gang
5-entre
6-Køkken
7-TV-stue
8-Sofa Stue
9-Spise stue

Spørgsmål:
a) Hvorhenne er fyret placeret
b) Har du "kun" 1. sal, eller er der også kælder (evt. krybe)?
c) Skal der gulvvarme med på 1. sal
d) har du et genvex system også, nu hvor du er igang med renovering?
e) Er der IHC i dit el-anlæg? Noget du vil etablerer? Kan også styrer gulvvarme og genvex i givet fald
f) Gør det selv eller håndværkere til at lave jobbet?

 

A fyrret står ude i et fyr rum i stalden hvor de isolerede varme slanger er støbt i gulvet.

B ingen kælder mere den er fyldt op

C nej ingen gulvvarme første sal bare traditionelle radiator

D nej har ikke genwex Hmm om jeg har overvejet det faktisk ikke men hvis fordelene og etablerings omkostningerne opvejer hinanden var det en mulighed

E har jeg ingen ide om men kan sagtens etableres da elektrikeren er en god ven af huset

F det bliver gør det selv
Annonce
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Danfoss-gulvvarme-varianter--Danfoss-Link-Komplet-Traadloes-Gulvvarmestyring-inkl-Pumpe-9-Kredse-719631.html


Dette Danfoss system er der nogen som har erfaringer med dette ? På 1 salen kommer 4 radiator som skulle have trådløse Danfoss termostater på nogen der har et lignende setup ??
a) Hvordan er stalden så placeret i fht. hytten? Har noget at sige for hvordan dine slanger skal føres ind i hytten. Har du tænkt dig fordelingen skal ske inde i huset (2 slanger ind til fordelings stedet fra stalden, og så vidder fra fordelings-stedet) eller ude ved fyre (Mange slanger der skal føres ind/ud af huset).
I givet fald du vil have fordelingen inde i huset, hvorhenne er/skal dette så være?

b) OK, kælder havde gjort det meget nemmere at trække slangerne.

c) Der kan du måske komme ind i kapacitets problemer i de kolde tider, ved du måske har behov for højere fremløbs temp. på radiatorerne end på gulvvarmen, men det er ikke sikkert det bliver et problem.

d) Genwex er klart en brugbar investering. Det sørger for du har godt indeklima, sørger for luften ikke bliver for stillestående, og du har mulighed for at "supplerer" din gulvvarme + radiatorernes kapacitet ved at smide en varmepatron (vandbåret fra dit fyr) ind i anlægget også. "Genvex" delen gør at du "genbruger" en stor andel af den varme du ventilerer ud, og dermed er mere økonomisk end med ventilation i form af åbning af vinduer/døre.

Tal-messigt er jeg ikke kyndig, men ved det klart forbedre husets indeklima efterhånden som man får "lukket huset" i forbindelse med diverse efter-isoleringer og udskiftning af vinduer osv.

e) Så har du højst sandsynligt ikke. IHC koster pænt mange knaster og hvis det ikke allerede er lavet, så kræver det stort set en ny el-installation. Så det bliver en dyr fornøjelse at få det tilføjet.



 

Fordelingen kommer til at ske nede i bryggers/ baggang på den væg med 5 meter skab der sidder ny eltavle og der er trukket varmeslangerne fra fyret ind. Vil skyde på der var 12 meter fra fyr hen til skabene ca 3 år siden vi lavede klar til dette.

IMO ville en oplagt mulighed være at "udnytte" placeringen, og så bruge din vinkel-gang (loop 4) som "fordelings kanal" og så bliver den opvarmet af frem/retur til de forskellige rum, og du fjerner behovet for den kreds/styring. Om det vil være optimalt, må andre mere kyndige end mig komme med kommentarer om.

Så kyndig er jeg dog heller ej i gulvvarmen, andet end jeg ved du skal ligge det ud i spiraler per rum, så "kold" og "varm" følges hele vejen rundt, og du helst ikke kommer til at have længer slanger end 135-150m pr kreds, hvilket er årsagen til dine stuer skal fordeles på 3 kredse.

Så skal du have kreds regulerings ventiler til at holde ca. 2 bars modtryk og samtidigt styrer rundløbbet og opretholdelsen af kredsens fremløbs temperatur.

Så herfra må du afvente en af de andre kyndige LDS'eres vejledning om mere konkrete materialer og indstillinger.

 

Jeg ville skrotte det der bøvede pillefyr og i stedet opstille en luft /vand varmepumpe , som er billigere og meget lettere i drift (passer sig selv),og giver både varmt brugsvand og varmt vand til gulvet , det er fremtiden.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis