Udregning af gulvareal kontra krav til antal stikkontakter?

Hej

Hvordan er udregningen af de 4 m2 gulvareal kontra krav om antal stikkontakter ved nybyggeri.

1) Er det inkl. areal under fastmonteret klædeskabe i værelser?

2) Er det inkl areal under et spabad på et badeværelse?

3) Er det inkl areal i en bruseniche?

4) Er det inkl areal i en sauna på et badeværelse?

Går ud fra at det er de samme regler det gælder for et sommerhus byggeri?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1: Der står gulvareal i reglerne. Så vi antage at det er incl. areal under skabe. 1 pr. 4 kvm. Men der er ikke krav om mere end 8 pr. rum.

2-3-4: Der er kun krav om én stikkontakt i badeværelse - og kun hvis den kan placeres lovligt.

Reglerne er minimumskrav. De fleste vil nok placere mere end minimumskravene ved nybyg.

Det er en meget gammel regel, den eksisterede også sidst i 1960`rne Den må for længst være sanket bagud, som Jenshøj hentyder til i sin sidste bemærkning. Med de apparater man har nu og kan tænke sig i fremtiden, bør man oftest sætte flere op.
Men den gælder kun opholdsrum, ud over bad, har køkkener også andre regler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det jeg skal bruge det til er om jeg for det antal stikkontakter som jeg har krav på i forbindelse med standard pris på nybygget sommerhus.

Er det ikke rigtig forstået at de minimum skal installerer det antal som loven siger og at der dermed ikke kan være tale om tilvalg hvis der feks mangler en stikkontakt i et værelse?
Javel, så bliver vi jo nødt til at være lidt mere præcise, og læse op på lektien. Reglen er tilsyneladende fra 1984, så jeg husker lidt forkert på årstal.
Og reglen gælder i boliger "Ved boliger forstås lejligheder, fritidshuse, hotellejligheder, hotelværelser, værelser på plejehjem, kollegieværelser o.l.
Tabellen siger: I beboelses rum, entreer, gange, grovkøkkener, bryggers og hobbyrum 1 stikk. for hver påbegyndt 4 m2
Så det står ikke til diskussion, eller som tilvalg, der skal være 3 stikk. i et værelse i sommer huset fra 8 m2- 11,99m2

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I forlængelse af ev Elmand's indlæg skal det også bemærkes, at arealet af bygningen/rummene tælles fra udvendige mål på byggeriet, ikke indvendige.

Samtidigt forventes placeringen at være "jævnt fordelt", og ikke en klynge af 10 stikkontakter i et rum på 40m²

I Køkkenet forlanges der at forsyningen til de (mindst 2) stikkontakter der er, skal komme fra mindst 2 uafhængige sikrings grupper, forskellige fra forsyningen til komfur.

 

Annonce
Steensen:
Det med udvendige mål står der ikke noget om i SB, men korrekt med "jævnt fordelt", og jeg er sikker på det er 3 i køkken, på 2 grupper. De der sidder bag køleskab o.lign. er ikke med i den udregning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ev elmand.
Det er tilbage i 07 jeg blev færdig med installatøren, og har ikke rigtigt brugt den siden, så det kan sagtens passe med 3 kontakter/2 grupper. Så glad for SB3 og 6 var jeg sq heller ikke, de er godt nok tørre at læse.

 

Edit:

ang. areal er det ikke iflg. sb6, men bygnings regulativet (mener jeg det hedder)


 

Steensen: os der læste 30 år før må jo læse lidt op på lektien.

Det er korrekt at man der regner ydermyr med og 1/2 delen af skillerum. Er da lidt i tvivl om den detalje.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 07-06-2015 13:48

Steensen: os der læste 30 år før må jo læse lidt op på lektien.

Det er korrekt at man der regner ydermyr med og 1/2 delen af skillerum. Er da lidt i tvivl om den detalje.

 

Ja, og de regner også evt. terrasse/altan og halvdelen af platformen ved trappe-opgang med (ved jeg godt ej er relevant ved et sommerhus, men for lejligheds beboere der kigger med i denne tråd).

 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis