Aludampspærre

Jeg skal til at efterisolere vores uudnyttede loft. Det er et tag med rejsning og er lavet med gitterspær på et hus fra 1971 og planen er at smide 100 mm oven på de 100 mm der ligger i forvejen. Jeg har løftet lidt på dynen nogle steder, og jeg har flere gange set at den gamle alu-dampspærre er iturevet eller med vilje klippet op for at gøre plads til ledningsføring mm. Men de fleste andre steder ser den ud til at være intakt. 

Skal jeg skifte den gamle dampspærre ud med en nyere model?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja. Men for mig, lyder det som om at du laver det hele "oppefra" loftrummet?
Hvis du gør det, bliver dampspærren i hvert fald umulig at montere korrekt. Hvis du er i tvivl om hvordan dampspærren skal monteres, ville jeg nok læse lidt op på det. Og hvis ikke så bare fyr den a' :-)

Mvh
Så simpelt som Koluda skriver det

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg kan ikke forstå at i skriver det er simpelt. For mig lyder det som det er den gamle dampspærre der sidder over loftet i stueetage, han skriver om. Det kan da ikke skiftes ud, uden at pille lofter ned. Ok man kan lægge noget imellem spær, men det er da ikke en udskiftning !!

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det har du helt ret i Erik. Jeg er på din side der. Der der var simpelt var svarende

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Kunne en isolering med træfiber ikke være løsningen?
(I stedet for at prøve at lave en effektiv dampspærre...)
Alukraft har jeg ikke set være udført i nærheden af en tæt dampspærre, så den kan man lade sidde, den er aldrig tæt.

Man kunne også bare få lagt et lag papiruld ud, men ændrer ikke på at det rigtige stadig ville være en tæt dampspærre, som jeg uanset isolerings typen ville få lavet.
Tak for svarene! Det er rigtigt at alukraften sidder oven på loftspladerne og at jeg gerne skulle gøre det hele oppefra. Det lyder og ser ud til at det nemmeste er at lade den gamle ligge og så lægge en plastik-dampspærre ovenpå mellem spærrene. Så er det vel bare med at få den tapet godt fast på remme og spær.

Alexander, jeg læser og læser og håber at jeg når et punkt hvor jeg er klar til ar fyre den af :-)
Er der noget jeg har misforstået, eller er det i dette tilfælde ikke bare om at få blæst noget parpiruld ind på loftet.

Og kører i som konstant siger, at hele huset skal splittes ad, for at få sat en luftæt dampspærre op på loftet, ikke blot på autopilot ? .-)
Der vil jo også være mange andre steder hvor at et hus på denne alder ikke er lufttæt.
Og uden et luft/luft genindvindings anlæg så er det vel heller ikke så smart at bo inde i en lukket plastpose.

Linker lige til en anden ny tråd.
https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/199476

En ny dampspærre sat op på loftet på et gammelt hus, er vel ikke løsningen på alle problemer.
Jeg syntes at den linkede sag viser et problem som denne her læste trådstarter vil risikerer at opleve.
Derfor vil jeg ikke mene at autopilot sætningen "du skal sætte ny dampspærre op" er løsningen.
Nej jeg sælger ikke parpir uld men er selv i en situation hvor at jeg skal have efterisoleret et gammelt hus med aulokraft på loftet.
Og jeg overvejer alvorligt kun at blæse parpiruld ud på loftet og ikke splitte hele huset ad ved at brække alle lofter ned.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis