skift af kobling

Hejsa jeg har en Ford Galaxy 2,0 tdci 2006 hvor svinghjulet er røget sig en tur. Ford siger der skal ny svinghjul, kobling og udtrækkerleje på dette koster ca 18.000,- hvilket jeg syntes er meget dyrt. Mit spørgsmål lyder så kan man selv skifte det? og er det nødvendig at skifte koblingen og udtrækkerlejet også. bilen har kørt 351.000 km hvor jeg har kørt de 120.000. Og jeg ved ikke om der er skiftet noget på den før min overtagelse. Har ladet mig fortælle af koblingen skal synkroniceres ved påsættelsen er dette også nødvendigt hvis man kun skifter svinghjulet?

Hilsen Jesper Lorentzen

Venlig hilsen
Jesper Lorentzen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Normalt 'går svinghjulet sig ikke en tur' medmindre tandkransen flækker, men det er en større historie. På nogle biler skal gearkassen ned, kræver lift og en specialdonkraft, du godt selv kan fremstille hvis du kan skære og svejse, eller motoren skal ud, hvilet så kræver en girafkran eller en bjælke en talje kan hænge i.

Og så skal du holde styr på mange forbindelser af el, luft, diesel + diverse følere og meldere så de kommer hjem igen

Og friktionsdelen af koblingen skal centreres for at motor og gearkasse går sammen.

Men muligt, ja absolut, har selv gjort det en del gange, men bøvlet ja.

mvh

varmetossen

tak for det hurtige svar. bliver vist nød til at bide i det sure æble og betale mig fra det :-(

Venlig hilsen
Jesper Lorentzen
Svinghjul er ikke som svinghjul var så det er sikkert gået i stykker og alle fjedrene ligger og rasler rundt,koblingen er det billigeste så en dum idé ikke at skifte den når nu forden alligevel skal opereres.
Opgaven kan udføres i perlegruset men det vil jeg ikke anbefale dig at gøre,indhent tilbud hos andre værksteder end det autoriserede som med statsgaranti er det dyreste.

René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis