Tykkelse af armeringsnet ved støbning af gulv

Jeg har læst en del indlæg omkring armeringsnet ifm støbning af beton gulv. Der er ikke helt enighed om hvorfor der bruges armering.
Mit projekt er gulv i kælder (til opbevaring og lav-det-selv værksted, ikke beboelse).
Der ligger to lag 150mm styrophor isolering under gulvet. Der skal gulvvarmeslanger i, så jeg skal under alle omstændigheder bruge 'et net' til at styre dem. Det største rum-dimmension er 4mx4m. Betontykkelse før afretningslag forventer jeg bliver 8-10cm.

Men er der noget krav til armeringsnet dimensioner i dette tilfælde ?

Jeg har tidligere brugt 6mm til tilsvarende formål, uden at tænke nærmere over det. Hvis 4mm nok er der jo ingen grund til at bruge 6mm.


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til sådan et standard betondæk skal du anvende 6 mm rionet med en maskestørrelse på 150x150mm . Hvis rionettet placeres fra midt af betontykkelse og ned, så får rionettet en bærende funktion og skal derfor dimentioneres efter egenladt og nyttelast. Du skal placere dit rionet fra midt af betonlaget og op. Dette vil tage overfladespændingerne i betonen og derved vil undgå svindrevner. Rionettet skal placeres 150 mm fra tilstødende vægge.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Martin:
Det er sikkert helt korrekt med den placering, ud fra de betragtninger. Men hvordan med plads og placering af gulvvarmeslanger, når rionet kommer i øverste halvdel af 8 cm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så skal man huske fra start af og regne med et betonlag på mellem 100-120 mm. Det tror jeg også jeg har læst, at man anbefaler. Men det vil være problematisk med placeringen af armeringen, hvis man er kommet så langt at man udfører det med 80 mm.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej

Jeg har lige godt aldrig været med til at placere armering i oversiden.
Den mest almindelige løsning er en placering i midten så man kan lægge sine gulvvarmeslanger i korrekt højde. Armeringen vil bidrage til bæreevnen, men der er sandelig også meningen.

Har man en garage eller et industigulv kan man med fordel placere armeringen i underside for at opnå større styrke af gulvkonstuktionen.

6 mm net i størrelsen 150x150 mm er standard til almindelig formål (bolig/kontor).
Revner og svind sikres ved at inddele pladen i nogle fornufttige feltstørrelser.

Se f.eks.
http://www.rockwool.dk/produkter/u/9170/terraen--og-krybekaelderdaek/terraendaek-nybyggeri-og-renovering/generelt-om-terraendaek
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-med-beton

Mvh Simon
Bygningsingeniør

Jamen så vi jo enige?
Jeg har nu set mange steder selv, at de placeres fra midt til 1/3 ned.
Ja, pladerne er med til at tage svind sammen med svind armeringen.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
simbm skrev den 04-06-2015 19:41:17

Hej

Jeg har lige godt aldrig været med til at placere armering i oversiden.
Den mest almindelige løsning er en placering i midten så man kan lægge sine gulvvarmeslanger i korrekt højde. Armeringen vil bidrage til bæreevnen, men der er sandelig også meningen.

Har man en garage eller et industigulv kan man med fordel placere armeringen i underside for at opnå større styrke af gulvkonstuktionen.

6 mm net i størrelsen 150x150 mm er standard til almindelig formål (bolig/kontor).
Revner og svind sikres ved

 at inddele pladen i nogle fornufttige feltstørrelser.

Se f.eks.
http://www.rockwool.dk/produkter/u/9170/terraen--og-krybekaelderdaek/terraendaek-nybyggeri-og-renovering/generelt-om-terraendaek
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-med-beton

 Hej Simon


Hvordan inddeler man pladen i fornuftige feltstørrelser?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis