Isætning af 2 nye vinduer 588x588

Hej.

Jeg skal have isat 2 nye vinduer og håber der er nogle her inde der kan give mig lidt råd og vejlening.

 

Her først lidt fakta. (jo mere information jo bedre)

Huset er fra ca. 1970, rød mursten.  Ingen overetage, 1 plan.

De 2 nye vinduer skal sidde i gavlen (se billede) hvor der allerede sidder et stort vindue 110x210 sådan ca.

Der har ikke siddet vinduer før så vi skal have lavet to huller i denne mur. De nye vinduer er 588x588 og skal sidde rimelig tæt på hinanden. Jeg har lade mig fortælle (af en arkitekt, set hus og tegninger), da vi lavet det store vindue at de to gavl mure IKKE er bærende.

 

Men nu kommer mit spørgsmål så, når vi nu laver de to huller, vil det så være en ide/krav at der skal ligges en overligger ind over hvert vindue? De skal sidde forholdsvis højt, øverst på muren er der det man vis nok kalder et skift, mursten ligger på højkant, og to til tre rækker/lag mursten her neden under skal de to vinduer så være.

 

Men spørgsmålet er om det er nødvendigt med en overligger?

Spørgsmål nummer to er så hvor lang ”tørre” tid skal der være fra vi mure til jeg kan sætte de nye vinduer i? Er 4 til 5 dag nok?

 

På forhånd tak 

Jesper

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan lave nogle tegninger til dig,for at vise hvad du skal gøre. Og du skal have en overligger i, da vinduet ikke er beregnet til at bære de overstående sten jeg ville vente 2 uger med at sætte vindue i så murværket kan nå at hærde .
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 04-06-2015 13:22
Og du skal have en overligger i, da vinduet ikke er beregnet til at bære de overstående sten

Hvis ikke vinduerne havde været så små, og så langt oppe, så kunne der vel være brugt murede stik i stedet for overliggere.

De murede stik synes jeg er en facinerende løsning uden korroderende armering.

Men måske er der fo svære at lave.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jo man kunne sagtens udfører et muret stik, som et ligestik, men jeg tror ikke, at det vil passe til husets æstetiske form rundt om de restende vinduer

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg vil nok vælge en overligger til begge vinduer, det er ikke det vær at spare sådan en væk. Jeg lidt mere bekymret for at skulle lade der gå 2 uger inden vinduerne kan monteres, hvis nu man efter 5-6 dage sætter dem i men lader understøtningen/kilerne i bunden sidde mon ikke det kan gå så?

Jeg tror det bliver i forbindelse med at du borer i muren, at stenene kan løsne sig. Men bruger du multibor uden slag på boremaskine, kan de nok holde til det efter 4-5 dage.
Skal du have et pænt resultat skal du være mere omhyggelig med afrensning af murværk, end ham der har lavet det ved det store vindue Og du kan blande lidt sort maling (vandbaseret) med vand, og bruge det  i mørtelen, for at få farven til at ligne de gamle fuger bedre. I gamle dage blandede man sod i når det skulle stå sammen med gamle fuger.

De kan også efterfølgende smøres med denne tynde sorte "vandfarve" Der er lavet forsøg der viser at begge metoder til at udligne farveforskelle kan holde i over 20 år


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja det ikke for godt udført og heller ikke i det rette forbandt. Og lige meget hvad, vil rulleskiftet og det sidste skrifte over den nye overligger ryge med ned, så det skal også mures op.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hold nu helt fast!! Tusind tak til "Den Studerende Bygningskonstruktør" for tegningerne. Det er helt fantastisk med sådan en hjælp.  Og selvfølgelig tak til alle andre der også har svaret på mit indlæg 

Sådan en TB-rende, jeg her søgt lidt på den og kan se der kan sættes propper i enden på den, er det nødvendig? På de billeder jeg har set er det nemlig lidt forskellig om den er på eller ej. 

Nu kan jeg se at hul bredden er 612mm, vinduet er 588mm det vil sige at der er 24mm til fugen (12mm i hver side) er det standart fuge størelse?

Sålbænken, skal den laves efter vinduet er monteret. Kan se hullet er lidt mere aflangt end det er bredt, så det er et tomrum på en sten under vinduet. jeg har planer om at lave en "simple" sålbænk og ikke mursten der vender på højkant men en vinkle på, hvis du kan følge mig, kender ikke det korekte udtryk 

Hold da op en instruktion. Sålbænken mures bagefter og SKAL laves så de er mage til dem du har under de øvrige vinduer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Erik skriver
TB-renden skal ikke lukkes af i enderne ellers kan fugten ikke bortledes.
Hullet i muren er 612 mm på grund af det passer med et hulmål og dit vindue passer med et pillemål. Så det er en hel perfekt fugebredde
Skriftet der mangler passer med en sålbænk af skifer eller klinker, hvis dine eksisterende sålbænke er udført i mursten. skal der tages et skifte af i nu
Ved du hvad bagmuren er lavet af?
Hvor tyk er hele ydervægskonstruktionen?
Skal du have lysningsplader rund indvendig i vinduet, eller skal der bare pudses rundt?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også