Hvad gulvbelægning ville i lægge i kælder?

Ifb. med min ombygningen får kælderen hele turen, men kæresten og jeg er lidt ueninge om hvad vi skal bruge til gulvbelægning i kælderen. Huset er et 1-plans med fuld kælder, som vil være opvarmet hele året, og som bruges som bolig. 

Vi er enige om trægulve på 4 værelser og klinker på badeværelse og bryggers. Men entre og gangareal er vi uenige om. kæresten vil gerne have de samme klinker som på badeværelse og bryggers, men jeg er fortaler for trægulvene som på værelserne. 

Mit argument er at trægulvene vil virke lunere, pga. der ikke er gulvvarme, hvorimod kæresten syntes at det vil give en bedre helhed med klinkerne, samt de er nemmere at rengøre og mere slidstærke. Kælder entreen vil være vores primære pga. vi har garage i kælderen.

hvad ville i vælge?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
omend det strider imod mine principper må jeg give kvinden medhold personligt ville jeg også vælge klinkerne, de er lige det mindre sårbare i forehold til træet

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Et kompromis kunne være Pergo, selv om det er meget politisk ukorrekt. Det rådner i det mindste ikke, og virker måske en kende mere "lunt" end et klinkegulv.
Selv ville jeg vælge klinkerne. Træ ville jeg ikke turde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Klinker
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg antager at din kælder er fra 50-60-70'erne og dermed ikke har en isoleret gulvopbygning som man ville gøre det i dag. Dvs. at der altid vil være fugt som stiger op igennem kældergulvet (også selvom den er opvarmet). Der er også mulighed for dannelse af kondens på oversiden af en evt. damspærre og så er vi lige vidt.

Derfor vil jeg på ingen måder bruge trægulv, da det højst sandsynligt vil tiltrække fugt og dermed råd/dårlig klima.

Jeg ville vælge klinker - Alternativt gulvtæppe som ikke har en gummibelægning på bagsiden.
Jeg ville lægge klinker i alle rum i kælderen. Hvis der lægges trægulv bliver der jo nød til at udførers en fugtmembran og lydisolering under. Det vil gøre at der opstår en fugt ophobning imellem fugtmembranen og betonlaget og derved vil der opstå svamp og skimmel.. Klinkerne kan man også få i et trælook.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Kan godtnok se at flertallet stemmer for klinker, men må næsten pointere at kælderen er knastør og der ikke er skyggen af fugt. Boligen er beliggende på toppen af en af Aalborgs største bakker, og der er lagt omfangsdræn omkring kælderen da huset blev opført i 1975, så fugt bekymrer mig ikke.

Men hælder nok også selv mere og mere til klinker, frygter bare det bliver meget koldt om vinteren, samt det koster boksen at få lagt.

Overfladen på gulvet er samme temperatur, uanset om det er klinker eller pergo... så ville vælge klinker til hver en tid, hvilket jeg også syntes er pænere end et plast gulv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis