Vindueslysning i stål og gips

Hej med jer.

Jeg er i gang med at bygge et nyt lille toilet, og er nu nået til at skulle sætte gips op ved vinduet.

Jeg er lidt i tvivl om stålreglernes placering i forhold til vinduet. De er ikke sat fast endnu af samme grund. Der kommer til at gå en regel på tværs, over og under vinduet.

Jeg kunne godt tænke mig en lille byggevejledning, i forhold til dette. Skal der fx sættes KS skinner på vinduet og hvordan laver man det udvendige hjørne af lysningen osv.

Mvh Jesper


Jeg spørg kun for at blive klogere.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Montere kant skinner på vindues, og træk skinnerne ud så det passer til disse.

Hjørnet klares med HKS skinner, altså spartel hjørner.

Husk at lave plads nok til vindues pladen, gerne med lidt luft under pladen, så denne kan klodses op og fuges under pladen.

Er der under 300mm mellem vindue og forkant væg, så kunne lysningen også bare laves med fibergips, som sættes bagved karmen, så slipper du for spartel skinner osv..
Tak. Dvs de to gipsplader der skal være siderne, skal stå vinkelret på stålreglen, og bare skrues fast til denne? Det samme gælder vil toppen. Jeg skal så bruge en KS13 skinne, når der er tale om en gipsplade af 13 mm tykkelse?

Skal jeg lade spartelkanten støde op til ydersiden af væggen, for at kunne skjule det spartelhjørne jeg sætter på?

Man sætter altså ikke ks skinner på det, der bliver ydersiden ved ydervæggen?

Jeg tænker at lægge en krydsfinerplade som bundplade.

Mvh Jesper

Jeg spørg kun for at blive klogere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jep, KS13 på vinduet.

Betyder ikke noget hvor du laver samlingen på kanten, det bliver alligevel skjult at spartel og skinne.

Jeg ville lave lysningen som det aller sidste, det er klart det nemmeste.

Krydsfiner ville jeg ikke lave.
Lige et spørgsmål mere i denne tråd. Denne KS13 skinne. Hvordan monteres den til vinduet? Der er ikke skruehuller i den, så man kan skrue den fast til karmen. Jeg har søgt på nettet, men uden held.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Du skruer bare gennem skinnen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ligegyldigt hvad skruer, så længe de bare er små nok?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

er det et kobberrør nederst med loddede samlinger?
Det er kobberrør, men ved ikke om de er loddet. Der er sat bøjninger på. Enten er de loddet eller klemt. Hvorfor?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

det undrer mig bare... hvorfor er det ikke lavet i pex? Man må jo ikke have skjulte samlinger, og det bliver den nu.
Fordi der var eksisterende kobberrør, som VVS manden førte videre. Man må netop gerne have skjulte samlinger, så længe de bliver loddet sammen. Projektet er ikke nybyg, men renovering. Derved er kravene ikke så høje, har jeg ladet mig fortælle.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også