Svalehalsplader/rionet jordforbindelse

Vi er ved at lave badeværelse på en 1 sal.

Gulvet opbygges på et bjælkelag med svalehalsplader, rionet og beton. Der skal monteres EL gulvvarme. 

Er det lovkrav at svalehalsplader og rionet skal jordes?

Hvis ja, kan vi så bare føre lidt af rionettet ud i skunken så vi har adgang til det?
På den må kan jeg senere få en elektriker ud og lave selve jord forbindelse.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal laves udligningsforbindelse. Det er lettest for elektriker at gøre samtidig med at han lægger el gulvvarme ud, og får dåser monteret ind i væggen til stikk. og afbrydere. Udligningsforbindelse lægges op til et sted hvor der er en jordledning. Det kan være ved gulvvarmetermostat.
Alle metaldele i din bygning skal have udligningsforbindelse hvis de går igennem til flere rum. Det gælder f.eks. rionet, og udsugningsrør af metal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg mener der skal være en udligningsforbindelse fra hver ventil og op til røret. Det er ikke svært, du har sikkert ikke monteret ventiler endnu. Så en skrue skråt ud i røret der hvor den ikke generer ventilens bajonet gevind, og en ledning ned til en skrue i ventilen. Og rørene er vel forbundet sammen med selvskærende skruer, så det er ok at føre en ledning fra hver af de 2 strenge ned til hoved udligningsskinne. Sådan har jeg lavet det nogen steder. Alle ledninger skal være gul/grønne
Men prøv lige at forholde dig lidt i ro med panikken, det kan være der dukker nogen op med en kommentar der "nuancerer" mine synspunkter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Thomas78 på 03-06-2015 13:54

Vi er ved at lave badeværelse på en 1 sal.

Gulvet opbygges på et bjælkelag med svalehalsplader, rionet og beton. Der skal monteres EL gulvvarme. 

 

Hvorfor bruger du rionet, er de svalehaleplader ikke nok?

 

Skrevet af Thomas78 på 03-06-2015 21:28
Det er muligt at konstruktionen er stærk nok uden rionet. Men det ændrer ikke noget. Svalehalspladerne skal stadig jordes.

Det var slet ikke det elektriske jeg tænkte på.

Jeg undrede mig bare over kombinationen af både plader OG rionet.

 

 

( Om rionet)
Der behøver ikke rionet i, men det er en god ting at have. Hvis der er 80 mm betonlag, eller større, så det bedst at ligge et rionet i, da det vil tage overfladespændingerne i betonen.
Tilbage til Jordforbindelsen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af ev elmand på 03-06-2015 19:45
Jeg mener der skal være en udligningsforbindelse fra hver ventil og op til røret. Det er ikke svært, du har sikkert ikke monteret ventiler endnu. Så en skrue skråt ud i røret der hvor den ikke generer ventilens bajonet gevind, og en ledning ned til en skrue i ventilen. Og rørene er vel forbundet sammen med selvskærende skruer, så det er ok at føre en ledning fra hver af de 2 strenge ned til hoved udligningsskinne. Sådan har jeg lavet det nogen steder. Alle ledninger skal være gul/grønne
Men prøv lige at forholde dig lidt i ro med panikken, det kan være der dukker nogen op med en kommentar der "nuancerer" mine synspunkter.

 

Men hvorfor skal der laves en udligningsforbindelse fra de 2 rør? Er det ikke nok at selve genvex anlægget er koblet på en stikkontakt med jord?

Alle metal rør hænger jo sammen og der er forbindelse med anlægget som også er metal.

 

Selv om genvex anlægget er jordforbundet, er det ikke nødvendigvis metallisk forbundet til rørene. De fleste anlæg har en fleksibel forbindelse lige efter anlægget, inden de faste spirorør kommer. Men uanset hvordan det er lavet, så kræves der udligningsforbindelse imellem alle ledende dele der går fra rum til rum. Den primære årsag er at hindre at en overgang et sted kan brede sig til andre rum, uden at det slår hpfi relæ fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis