Hjælp! Fugesand i belægning

Vi har lige fået lavet indkørsel og i den forbindelse har håndværkeren lagt rød- / groftsand som fuge. Jeg har spurgt ham om der ikke skulle have været alm. hvid- / fugesand på. Han svarede at det var det sand som der var fuget med, det skal bare fejes lidt rundt når det er tørt og de store korn/sten fejes væk. Er det korrekt???

Jeg har spurgt en anden håndværker, som siger at man aldrig bruger rød sand da det indeholder ler og kan farve fliserne og at kornene er alt for store til at komme ned mellem fliserne - der skal altid alm. fugesand på.

Håber i kan hjælpe 

 

 


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert det mest rigtige med hvid fugesand, med jeg har nu ofte brugt den almindelige rødlige sand. Jeg forsikrer dig om at du ikke kan se forskel om et år.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville selv bruge fugesand. men jeg laver også kun den slags arbejde hos mig, så der kræser man jo altid lidt ekstra for det. Jeg har endnu ikke set på nogen byggepladser at der bliver brugt fugesand. De plejer altid at bruge stransand, eller noget fint grus, som på dit billed.

I en indkørsel er det ikke smart med langsgående fuger, det svækker belægning, og giver større risiko for kørespor.
Sidst jeg var i gang med den slags, brugte jeg også bare alm grus, som fliserne er lagt i. I løbet af få uger lægger man ikke mærke til noget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene alle!!! 

Skrevet af Illisher på 03-06-2015 16:40
Jeg ville selv bruge fugesand. men jeg laver også kun den slags arbejde hos mig, så der kræser man jo altid lidt ekstra for det. Jeg har endnu ikke set på nogen byggepladser at der bliver brugt fugesand. De plejer altid at bruge stransand, eller noget fint grus, som på dit billed.
 

Det er præcis det! Jeg ville altid selv smide "rigtig" fugesand på, og var hurtig til at konkludere, at håndværkeren bare havde valgt den, for ham, letteste og billigeste løsning, da jeg aldrig har set det på denne måde før. Men den er altså god nok 


I en indkørsel er det ikke smart med langsgående fuger...

Var det i forhold til billedet?

 


 

Bruger altid Dansand Fugesand. Det er bare så meget nemmere end alm strandsand.
Man fejer og fejer og fejer for at få fyldt fugerne. Og tit er det halvfugtigt, hvilket gør det endnu svære at få ned.
Med ovntørret fugesand klares det i første hug og fylder fugerne langt bedre.

Mvh 

Søren H. Christensen
Jeg har nu brugt stenmel. Men man gør nok klogt i at bruge sand som pakker godt og hæmmer ukrudt i at vokse. Stenmel er fint på gamle fliser. De bliver flot rene, men der skal fejes meget. Ved gamle fliser skal fugerne kradses op først. Hvis man gentager processen et par år, undgår man ukrudt i fugerne.
Ingeborg

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis