Træterrasse - Afstand mellem bjælkelag

Hej LDS

Jeg er ved at projektere en træterasse og skal i den forbindelse til at placere pælene.

Er der nogen grundregel for hvor langt der skal være mellem pælene med bjælker i 45x145 (50x150) og 45x195 (50x200) mm.

Ovenpå bjælkelaget kommer der selvfølgelig strøer for efterfølgende at slutte med Ipe.

Hvor langt kan jeg forvente at strøerne kan spænde når de skal have en afstand på cc 500 mm? Her tænker jeg både 45x95 (50x100) og 45x120 (50x125) mm.

Jeg vil absolut ikke have en terrasse som gynger når man går på den, men samtidig er der jo ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner.

Håber nogen med erfaring kan være behjælpelig.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der kan hjælpe?
Jeg har 45x145 med 2,4 m spænd og cc 60 det er meget stabilt og giver ikke efter når man går/hopper på det
De ligger direkte på nedstøbte stolpebeslag, brædderne er skruet direkte på.

Der kunne godt have været lidt større spænd, men der er total 4,8 m, hvilket jo er alt for meget.
Tak for indlæg. Jeg ved ikke rigtig om jeg blev klogere, da jeg jo planlægger strøer oven på bjælkelaget. Min terrasse skal være hævet 1,2 m. over terræn og står derfor på pæle. Derfor søger jeg erfaring fra nogen der har en tilsvarende opbygning. Altså med et bjælkelag der hænger på stolperne og et lag strøer ovenpå.
Som jeg læser det har je_ns kun et lag bjælker - korrekt?
Jeg har et bjælkelag med 45*145 som max spænder over 1,8 meter (for at passe med hegns elementer på terrassen)
Oven på bjælkelaget har jeg også valgt 45*145 som strøer med cc 600 og det giver sig ikke.
Annonce
boyota: Hvor lang spænder dine strøer så over? Også 1,8 m?
Ja de spænder også over 1,8 meter
Ja jeg har kun 1 lag bjælker, ellers ville det fylde for meget i højden.
Det kræver jo så nok en del flere punktfundamenter, jeg har boret 1 meter ned, med et ø 150mm jordbor, og støbt.
Men nu er min terrasse forholdsvis smal, så for mit vedkommende var det ikke så slemt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis