Ø160cm cirkel i krydsfinerplade

Hej med jer.
Har en stor 30mm krydsfinerplade, hvor jeg skal have skåret en Ø160cm cirkel ud, som skal bruges til et bord.
Nogen der har et bud på, hvordan jeg gør det nemmest og pænest?

Jeg kan komme i tanke om 2 muligheder:

1. Overfræser med notjern, hvor sålen er monteret på en strimmel krydsfinerplade, så jeg har 80cm fra notjernet og ind til et hul som jeg skruer fast der hvor centrum skal være

2. Samme princip som med overfræsen, men med en stiksav i stedet.

nogen gode bud?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart mulighed 1 med overfræser, også selvom det tager længere tid. Så længe du ikke fræser for dybt af gangen, bliver det klart mest præcist.

Med venlig hilsen

Anders

Ok. Jeg prøver med overfræseren.
Så har jeg også en anledning til, at få afprøvet mine nye CMT notjern :-)
Er det en fordel at bruge stort eller lille fræsejern?
Jeg har 4-6-8-10 og 12 mm - Og skal man køre med høje eller lave omdrejninger?
Og hvor dybt kan jeg tillade mig at gå pr. omgang? 10mm?

Der er tale om 2 stk. 15mm birkefiner plader, som er limet sammen.
Det mindre er fint nok, men de større er bedre til at aflede varmen, men skal så også fjerne mere materiale.

Jeg ville ikke tage mere end 4-6 mm af gangen, med mindre jernet kører så godt at det intet betyder for maskinen, ved jo ikke hvor kraftig maskine du har.

Det er hurtigt at kører en omgang, så hellere et par mm. for lidt pr. omgang, end for meget for så bliver jernet varmt, og maskinen presse hårdt.
Ok.
Maskinen er en grøn Bosch fra Onkel Harald :-)
http://www.harald-nyborg.dk/p8092/bosch-overfraeser-pof-1200-ae

Hvad med omdrejningshastighed? Er det bare noget man forsøger sig frem med?
Annonce
Står nogle gange på jernet, men jeg ville i hvert fald ikke tage mere en max. 6mm med en 1200w overfræser.
Ok.
Tak for svar :-)
Skal i øvrigt til, at lime pladerne sammen nu her.
Min plan var, at trække et tyndt lag snedkerlim ud over hele pladen med en bredspartel, lægge pladerne sammen, og skrue 25mm skruer med bredt hoved i hele pladen for hver 30cm, for at presse dem ordentligt sammen.

Lyder det som en ok fremgangsmåde?

Når du skruer sammen, skal du huske at det helst skal være med skruer der ikke har gevind på den øverste halvdel. Og det er ikke almindeligt med 25 mm skruer. Eller også skal du forbore huller i den ene plade, så kommer skruer bedre til at trække overpladen til sig.
Jo mindre diameter/omkreds på fræser jo større hastighed. (Det er jo omkreds/periferi hastighed der giver skære hastighed)
Og med en lille fræse jern, må du ikke gå særlig dybt ad gangen. Jeg ville nok vælge 8 eller 10 mm. De er robuste, og det er din motor der så sætter begrænsning på dybde og tilspænding.

Jeg ville enten bruge en fin tandspartel, eller en lille malerrulle. Det er vigtig at limen kommer på i et jævnt lag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand :-)
Jeg havde også overvejet, hvordan jeg bedst muligt får skruerne til at trække pladerne sammen, istedet for at skubbe dem fra hinanden. De 25mm skruer jeg kan finde, har gevind hele vejen - det har de fleste 25mm skruer nok, som du også er inde på :-) - Så jeg bliver nok nødt til at forbore :-)

Jeg prøver mig frem med hastigheden og dybden :-)

Jeg havde egentlig tænkt, at jeg ville bruge en 1mm tandspartel - men det kan jeg ikke lige finde nogen steder. Tror jeg prøver med malerrullen.

Mon jeg skal fortynde limen en smule? Tænker om den når at tørre en smule ind, inden jeg har nået at rulle lim på hele pladen, fået fat i den anden plade, og lagt den over?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også