Ø160cm cirkel i krydsfinerplade

Hej med jer.
Har en stor 30mm krydsfinerplade, hvor jeg skal have skåret en Ø160cm cirkel ud, som skal bruges til et bord.
Nogen der har et bud på, hvordan jeg gør det nemmest og pænest?

Jeg kan komme i tanke om 2 muligheder:

1. Overfræser med notjern, hvor sålen er monteret på en strimmel krydsfinerplade, så jeg har 80cm fra notjernet og ind til et hul som jeg skruer fast der hvor centrum skal være

2. Samme princip som med overfræsen, men med en stiksav i stedet.

nogen gode bud?

Hej med jer. Har en stor 30mm krydsfinerplade... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på hvad for en lim du bruger. Den skal jo kunne køres på med rulle. Og brug en lille rulle, ellers "spiser" rullen meget lim inden du kommer i gang.
Du må kunne se noget om åbningstid på din lim.
Kunne man ikke save nogle ensartede hakker i en plast isskraber til bilen?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Klart, en lille "korthåret" rulle :-)
Tænker bare en alm. snedkerlim... Fx. denne:
http://www.jemogfix.dk/butik/maling__kemikalier/lim__spartelmasse/lim.aspx?view=1&pid=9019896

Er der forskel på hvid trælim??

Der burde vel ikke ske noget ved, at fortynde snedkerlim? Det er vel vandbaseret, så man forlænger vel bare tørretiden... Eller hvad?

Havde faktisk overvejet, at skære hakker i en bredspartel, med den tynde skæreskive til vinkelsliberen - men gik lidt fra idéen igen. Tror det er svært at få dem helt ensartet, med samme afstand - og er jeg så ikke lige vidt? - så kunne jeg vel ligeså godt trække et tyndt lag på, uden at skære hakker i den.

Tror en 1mm tandspartel er det bedste, men en lille malerrulle burde også kunne gøre det...

Du kan med fordel bruge en gummirulle til at fordele limen med.
Eller en almindelig bred spartel, kan sagtens gøre det.
Jeg ville ikke fortynde limen, for det eneste du opnår er længere tørretid, da den vand du hælder i limen jo skal ud igen...
Der findes hvid trælim til indendørs og til udendørs, eller tror jeg ikke der er forskel på dem. I England og USA er alt trælim gult 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Gummirullen var måske heller ikke dum :-)
Lige præcis længere tørretid - når jeg skal rulle eller trække et helt tyndt lag lim ud på en plade som måler 244 x 162 cm - risikerer jeg så ikke, at der når at danne en hinde på limen, inden jeg er hele vejen rundt, og har fået moslet den anden plade ovenpå?

Måske... jeg ville skære den ene plade i det færdige mål, og den anden plade i overstørrelse med en stiksav.

Så er det nemmere at lime de to plader sammen, fordi du ikke skal koncentrer dig om at ramme præcist hele vejen rundt når du samler pladerne. Når limen er tør kan du med lethed sætte et kopijern i fræseren og fræse efter den første plade.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok. Tak for svar :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også