Hej
Jeg er ved at renovere sønnens nye, gamle Folkebåd. Jeg står for træværket idet jeg har en del erfaring i " malerfaget". Dørken under dæk er slebet ned og lakeret med epoxy. Alt andet træværk af teak er renset totalt og behandlet med Tonkinlak i super tynde lag. Indtil videre er jeg nået til 4. Lag. En snedker har lavet nye kistebænke. Af økonomiske årsager af krydsfiner med 2 mm egetræsfiner. Alle kanter og indvendige afstivninger af massivt egetræ. Jeg har bejdset kistebænkene med spritbejdse og det er lykkedes at ramme farven så godt at det matcher teaken. (2 portioner teak, en anelse mahogni og en smule valnød. Det kræver lidt farvesans - og prøvestrømmen på samme træ).
Nu er jeg blevet bekymret for skridsikkerheden på kahytters epoxybehandlede dørk. Kan jeg give et lag med Hempels antislip perler ovenpå Epoxy? Eventuelt i en 1 komponent lak?
Se www.strikinge.blogspot.dk
Dørken i cockpittet er renset af og har fået teakolie for 6 mdr. Siden. Det virker skridsikkert ved test med våde gummistøvler.
Men hvad gør jeg for at låget på kistebænkene bliver skridsikre? Antislip perler i sidste lag Tonkinlak?
Ivrigt vil jeg blande Gelomat i sidste lag Tonkinlak. Synes at det passer bedre til en gammel folkebåd end højglans.
Straks melder næste spørgsmål sig: Når man skal vedligeholde tonkinlakken fremover, skal det så altid være med iblandet Gelomat?
Ked af de mange spørgsmål, men det er Lynæs, som har lokket mig til tonkinlakken, som jeg ikke har arbejdet med tidligere.
Ingeborg
Når lysten driver værket