Skridsikre dørk på ny epoxy ?

Hej
Jeg er ved at renovere sønnens nye, gamle Folkebåd. Jeg står for træværket idet jeg har en del erfaring i " malerfaget". Dørken under dæk er slebet ned og lakeret med epoxy. Alt andet træværk af teak er renset totalt og behandlet med Tonkinlak i super tynde lag. Indtil videre er jeg nået til 4. Lag. En snedker har lavet nye kistebænke. Af økonomiske årsager af krydsfiner med 2 mm egetræsfiner. Alle kanter og indvendige afstivninger af massivt egetræ. Jeg har bejdset kistebænkene med spritbejdse og det er lykkedes at ramme farven så godt at det matcher teaken. (2 portioner teak, en anelse mahogni og en smule valnød. Det kræver lidt farvesans - og prøvestrømmen på samme træ).
Nu er jeg blevet bekymret for skridsikkerheden på kahytters epoxybehandlede dørk. Kan jeg give et lag med Hempels antislip perler ovenpå Epoxy? Eventuelt i en 1 komponent lak?
Se www.strikinge.blogspot.dk
Dørken i cockpittet er renset af og har fået teakolie for 6 mdr. Siden. Det virker skridsikkert ved test med våde gummistøvler.
Men hvad gør jeg for at låget på kistebænkene bliver skridsikre? Antislip perler i sidste lag Tonkinlak?
Ivrigt vil jeg blande Gelomat i sidste lag Tonkinlak. Synes at det passer bedre til en gammel folkebåd end højglans.
Straks melder næste spørgsmål sig: Når man skal vedligeholde tonkinlakken fremover, skal det så altid være med iblandet Gelomat?
Ked af de mange spørgsmål, men det er Lynæs, som har lokket mig til tonkinlakken, som jeg ikke har arbejdet med tidligere.
Ingeborg

Når lysten driver værket
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld min "selvstændige" iPad. Prøvestrømmen 😝 er selvfølgelig prøvestrøg
Ingeborg

Når lysten driver værket
Ja du kan påføre et nyt lag epoxy og så. drysse antislip perler ud. Det vil sikke godtfast i epoxyen. Mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak Ellida. :-) Kan se at du også har en selvstændig tablet at skrive på. Jeg har nu een gang for alle lukket for autokorrektionen på min Ipad. Det gøres under indstillinger.
Til dit svar: jeg er ikke så vild med at drysse antislipperlerne ud. Vil nok foretrække at blande dem i lakken. Jeg kan godt male med en enkomponent ovenpå epoxyen. Men mon det går an at lægge tonikinlak med perler som et sidste lag?

Når lysten driver værket
OK - men hvordan kan du se at jeg har skrevet fra en anden "ting"?
- og for en ordens skyld, så skal du jo nok matslibe din epoxy, så du er sikker på at dit nye lag sidder fast. Blank epoxy binder ikke så godt. Så må du jo blande dine skrid-perler som du synes er bedst. Måske kan du lave det pænest på din egen måde. Pøj Pøj - A

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak - men du skrev : Det vil sikke godtfast i epoxyen. Jeg er sikker på at du mente sidde og ikke sikke - og det er den slags de der selvstændige tablets elsker at gøre for os. Men har jeg uret?
Ja, jeg bliver nødt til at matslibe, hvis et nyt lag skal bide sig fast.
Ingeborg

Når lysten driver værket

Ja Ja - et godt gæt. Men skrivefejlene er nok mere fordi jeg lige har købt "tingen" - Motorola 2G og prøver at lære at ramme med mine tykke fingre.

Jeg har været voldsomt bagud i telefon-teknik-ræset i en del år. 
Men jeg øver mig, så den jeg kan bruge den til sommer - Vejrmeldinger og Navionics er jo genialt at få med "i lommen". Specielt praktisk i en lille båd.
Jeg er ved at blive lidt teknik-begejstret for mulighederne. Det troede jeg ikke, at jeg ville "falde for", for jeg har altid fundet vej med papirkort, blyant og kompas. Men sådan en lillebitte "navigator-ting" i lommen er da genial.

God arbejdslyst - A.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også