Ombygning garage -> stue?

Hej LDS'ere

Hermed mit første indlæg, efter at have læst med i adskillige andre sammenhænge.

Vi flyttede i 2011 ind i et hus hvortil der hører en garage på 44 m2. Garagen udfylder hele afstanden far huset til naboen, og ligger således i skel (11,5 m lang). 

Garagen er opført med isolering i alle 4 vægge, loftet og mod gulvet. Der er lagt våndbåren gulvvarme i hele garagen, den har sågar sit eget HPFI relæ. Sælger fortalte i sin tid, at den var bygget med henblik på at lave værelse i den ene ende en gang. Dette har vi dog ikke på skrift.

Vi har ingen bil og har heller ikke planer om at få det. Vi kunne derimod godt tænke os at inddrage garagen som en stor opholdsstue, da huset ellers efterhånden er for småt for os. Simpelthen skifte porten ud med en ny facade med vinduer, opfriske gulvet med ny epoxy-maling, sætte gipsvægge op og lave lidt ekstra vinduer ind mod vores have.

Jeg har læst meget rundt omkring, og jeg kan ikke rigtig komme det nærmere, end at det må man ikke. I hvertfald ikke som jeg læser det. I hvertfald hvis man opfører nyt, så må det ikke ligge mindre end 2.5m fra skel.

Men hvad er erfaringerne derude? Nogen eksempler på at man har fået lov til at inddrage en gammel (isoleret!) garage til stue, selvom den ligger i skel? Kan må få dispensation fra kommunen? Kan man bare gøre det uden at spørge og håbe det bedste og i øvrigt trække "uvidenhedskortet"?

 

Mvh.

Thomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tror kommunen har svært ved at give dig tilladelse til det. Men om de finder ud af det... hmm. Hvor tit har de været forbi og besigtige dit hus so far?
Personligt havde jeg nok forsøgt mig med det. Vær dog opmærksom på at kommunen kan lukke festen, og hav i baghovedet at det ikke er er godkendt til bolig ifbm. evt. salg. Parker ikke for mange penge i projektet, og regn ikke med at du får dem alle igen ved salg.
Vi har ingen forventning om at skulle sælge huset, så den del er jeg ikke så bekymret for.
Kommunen har endnu ikke være ude og besigtige huset, så der er heller ikke umiddelbart noget der.
Hvad vil der i kunne ske ved, at kommunen "opdager", at vi anvender garagen som stue? Vi sover der jo ikke, så hvor meget kan man gradbøje det her? Vil de kunne forlange, at vi fører garagen tilbage i oprindelig stand?

Der er jo adskillige huse rundt om i landet, hvor man anvender diverse kældre til værelser m.v., uden at de er "godkendt til beboelse".
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg håber der er andre der kommer med deres besyv - for jeg er ikke 100% sikker. Men jeg mener ikke kommunen kan forbyde istandsættelsen - såfremt der ikke er direkte ulovlige forhold (nok primært bad/køkken). De kan forbyde dig at bruge skuret som beboelse - men du vil stadig have et ualmindeligt velisoleret cykelskur.

Jeg går ud fra at bygningen i sig selv er registreret i BBR?
Syntes ofte jeg har hørt om "attelier" - der nogle gange bliver argumentationen for behovet for en ny bygning.

Det kan forresten være en fordel at skæve til bygningsreglementet når du bygger - det vil gavne din sag i en eventuel lovliggørelse, om du kan dokumentere at alt er udført efter gældende normer.
Du burde gerne kunne få en godkendelse igennem, som jeg ser det.
Det kræver bare overholdelse af BR10's krav.
- Maks højde på bygning 2500 mm ved skel.
- lofthøjde på min. 2300 mm
- Det fornødne isoleringslag i konstruktionerne
- Brandkrav REI 60 for tagkonstruktionen fra skel og 2500 mm ind mod grund. og det samme for vægge.
- Og andre krav.
og så vil det være en rigtig god ide at skabe en dialog med dem og få det på skrift det man aftaler inden man sender en byggeansøgning ind.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Så længe det ligger i skel er det virkeligt op af bakke at få det godkendt som beboelse. Der gives meget få dispensationer til det. Vi har selv været der og har opgivet. Mange gange vil kommunen henvise til at der evt. er andre muligheder for at få mere plads - bygge ovenpå eller en tilbygning. Kommunen er jo ligeglad med din økonomi, så de kigger mere på om reglerne er overholdt.

Jeg ville gå efter at bruge det som disponibelt rum. Det er fuldt ud lovligt og giver ingen problemer ved salg.

Som sagt længere oppe, så skal du huske ikke at bruge for mange penge på det, da det salgsmæssigt og forsikringsmæssigt ikke er beboelse.
Der er ingen der kan forbyde dig at istandsætte din bygning, bl.a. med vinduer mod egen grund. Dette r fuldt lovligt at opholde sig i bygningen uden overnatning. MEN! Du kan få store problemer med porthullet. Hvis du monterer et vinduesparti, kan du måske få indkig til nabo/genbo.
Jeg ville spørge kommunen, om det er tilladt at montere en dør og vindue, i stedet for porten. Får du lov til det, er der frit spil. Men snak lige med naboerne - der er altid nogen "emsige" imellem.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også