etablering af omfangsdræn

Jeg har fugt i mit kældergulv og pletvise steder på min kældervæg.

I den forbindelse er min plan selv at grave ud til det...

Jeg har en brønd stående hvor der er 1,60 meter ned til vandspejl fra toprist og jeg har 1,10 meter ned til slut af fundament...planen er at tilslutte drænet den brønd..

Alt kloak på grunden er korrekt udført for 6 år siden..

Længden på dræn er 4 meter på den ene side og 8 meter på den anden..

Huset er fra 50 og dengang støbte man jo bare kældergulv på jorden og i den forbindelse kigger fugten op ..

Mit spm er skal drænet ligge ud for fundaments afslutning eller skal det 30 cm under det som det skal dræne?

Jeg har styr på opbygning af drænet og vil da også bruge en kloakmester til tilslutning..

Jeg har kun fugt i hjørnet og på den væg som vist ,det er selvfølgelig kraftigst når det regner.

Jeg har intet fugt udvendigt hverken i mur eller sokkel..

 

 


Mvh Alex

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Drænrøret må aldrig udføres under fundamentets bundkote, da fundamentet ved skride ned i dette. dette samme for udgravningen ud foran fundamentet. Det er sikrest at placere drænrøret 150 mm fra kældervæggen og 150 mm over fundamentets bundkote. og det er til kant af drænrøret.
Drænrøret i sig selv vil ikke afhjælpe problemet. Det vil være en rigtig god ide at udføre en fugtmembran op af kælderydervæggen når du alligevel graver op. Og så kan du altid tænke i isolering udenpå hvis du ønsker det med det samme
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Skal jeg forstå det sådan at drænet vil være spild?

Jeg ved selvfølgelig godt at hvis drænet skulle under fundament skulle jeg understøbe,hvilket jeg har prøvet før
Og at jeg kan nøjes med den sorte icopal plast måtte rundt om muren?
Hvad med det vand som kommer op gennem kældergulv?
Det som undrer mig er at der ikke er fugt overalt på væggen
Mvh alex


Mvh Alex

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis