Peugeot Ludix Snake trækker ikke?

Jeg er meget ny i scooter verdenen, og er egentlig kun kommet ind i den fordi jeg manglede noget billigt køretøj, og derfor fik en Peugeot Ludix foræret af min kære mor. 
Det er en sag fra 2006, som min mor var 2. ejer af, desværre så har hun ikke vedligeholdt den, og den har altid stået udendørs, så det skal jeg klare nu. 
Følgene dele er blevet udskiftet af mig: 

- Udstødning Gianello Go. (Der sad en Gianello på før, var alt jeg kunne læse)
- Cylinder og stempel, originalt (Var også originalt der sad på før)
- Luftfilter, originalt. (Var også originalt før)

Jeg har husket stempelringe og klips, og der er også kompression når den starter (har bare mærket efter på udstødningen).. 
Tomgangsskruen er indstillet til at baghjulet lige præcis ikke drejer når den står i tomgang på støtteben. 
Blandingsskruen har jeg ikke fået indstillet ordentligt, da der skal noget mærkeligt værktøj til, men har hørt jeg skal skrue den helt ind, og derefter 1½ gang ud.

Problemet er nu, at den tager fint gas, men ligeså snart den skal trække med en smule belastning, så er det næsten umuligt for den, og den går ned i omdrejninger, dog går den aldrig ud.
Kan simpelthen ikke finde fejlen, har renset karburatoren.
Håber i har nogle råd til hvad problemet kan være :-)


Mvh. Sebastian Dyberg
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et forsøg på et "begavet" gæt kunne være at rullerne i variatoren er for tunge. Det gør at når du kører op af bakke gearer variatoren ikke ned men bliver stående i "højeste gear". Samme tunge ruller gør også at motoren for hurtigt "gearer op" når du sætter i gang og derved er meget længere tid om at nå topfart en nødvendigt er.

Sidder der den lovpligtige begrænsning i variatoren ??? 

Hvis det ikke er det der er i vejen skal der flere oplysninger til.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Men den kørte fint med de ruller inden jeg skiftede cylinder, udstødning og luftfilter? Som burde være de samme som tidligere dele :-)
Tror begrænsningen sidder i variatoren endnu, jeg har ikke pillet den, og tror ikke den har været pillet før :-)

Kørte en test tur på den i dag, og det er ligemeget om det er op af bakke, ned af bakke, eller lige vej, så tager den meget få omdrejninger, og jeg fik den med nød og næppe op på 25 km/t ned af en meget lang bakke.
På støtteben giver den dog efterhånden fuld gas.

Mvh. Sebastian Dyberg
Skrevet af Dyberg på 01-06-2015 16:21
Men den kørte fint med de ruller inden jeg skiftede cylinder, udstødning og luftfilter? Som burde være de samme som tidligere dele :-)
Tror begrænsningen sidder i variatoren endnu, jeg har ikke pillet den, og tror ikke den har været pillet før :-)

Kørte en test tur på den i dag, og det er ligemeget om det er op af bakke, ned af bakke, eller lige vej, så tager den meget få omdrejninger, og jeg fik den med nød og næppe op på 25 km/t ned af en meget lang bakke.
På støtteben giver den dog efterhånden fuld gas.

Jo ja. Fornemmede grunden til cylinderskiftet havde noget at gøre med ulovligheder. 

Men udstødningen på en totaktsmotor, betyder utrolig meget for hvordan motoren går og trækker. Jeg kender ikke de typer du nævner eller om de i det hele taget er lovlige og sætte på maskinen. Du skal bare vide at den udstødning knallerten er født med vil motoren formodentelig også gå og trække bedst med.

Er grunden til de manglende omdregninger så ikke fordi motoren firtakter kraftigt ??? 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Arh, nej orker ikke ulovligheder når det er et køretøj jeg skal kunne køre på med god samvittighed, og som bare skal få mig fra a til b ;-)
Grunden til cylinderskiftet var, at den simpelthen var blevet skæv i udtaget til udstødningen, og den var begyndt at flække i støtteboltshullerne :-)

Det kan godt være den firtakter, den lyder dog som om den går stabilt.
Ærligt talt så aner jeg ikke om den firtakter, da jeg ikke engang ved hvordan den lyder når den kører som den skal ;-)


Mvh. Sebastian Dyberg
Skrevet af Dyberg på 01-06-2015 18:41


Det kan godt være den firtakter, den lyder dog som om den går stabilt.
Ærligt talt så aner jeg ikke om den firtakter, da jeg ikke engang ved hvordan den lyder når den kører som den skal ;-)

Firtaktlyden er nu meget nem da det lyder som om motoren pludselig går ned i omdregninger når det sker/indtræffer. "Firtaktning" kommer af at motorens blanding er for fed.

I den modsatte grøft er for mager blanding. Det konstaterer man ved at motoren opnår sin maximale trækkraft inden spjældet i karburatoren er fuldt åben.

For mager blanding ødelægger  cylinder og stempel med tiden hvis det forekommer i mild grad. Er det grelt sætter stemplet sig fast i cylinderen og kan først bevæges igen når cylinder/stempel er kølet ned. I rigtig grelle tilfælde er stemplet så smeltet det skal slås ud af cylinderen, men det sker kun på motorer der yder betydeligt mere end en godkendt knallerts motor pr cm3. Under alle omstændigheder kan man godt regne stempel/cylinder for ødelagt hvis ...........   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Kunne godt virke som om den firtakter så, det kommer af en for fed blanding, altså for meget luft i blandingen?

Mvh. Sebastian Dyberg
Skrevet af Dyberg på 02-06-2015 11:31
Kunne godt virke som om den firtakter så, det kommer af en for fed blanding, altså for meget luft i blandingen?

Nej omvendt, motoren får for meget benzin i forhold til den luft luft den suger ind. Det vil så sige der skal en strålespids med et lidt mindre hul til. Vil dog anbefale, du køber en ny med samme nummer som motoren blev leveret med til og starte med. Tit og ofte ser man desværre folk rense strålespidsen med et stykke ståltråd. Og det er "rigtig fandens smart" da man så er helt sikker på hullet i strålespidsen ikke svarer til hvad det var orginalt. Og det kan svinge til begge sider.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Okay, tjekkede dysen i går, og det var en 49, som jeg regner med er standart for den motor når det er en 49,9cc? :-)
Men vil måske lige prøve at stille lidt på luftskruen så, da jeg vidst har fået drejet den godt ind efterhånden :-)

Mvh. Sebastian Dyberg
Skrevet af Dyberg på 02-06-2015 11:55
Okay, tjekkede dysen i går, og det var en 49, som jeg regner med er standart for den motor når det er en 49,9cc? :-)
Men vil måske lige prøve at stille lidt på luftskruen så, da jeg vidst har fået drejet den godt ind efterhånden :-)

Det kan du overhovedet ikke regne med da hullets størrelse i strålespidsen afhænger af karburatorens lysning. 

Du kan heller ikke se om hullet er blevet udvidet, derfor råder jeg meget kraftigt til du  begynder med en frisk strålespids af den størrelse motoren blev leveret med fra ny. 

Den såkaldte "luftskrue" hvis rigtige navn burde være tomgangsblandingsskrue ændre kun på blandingen når gasspjældet er lukket. Det vil derfor ikke hjælpe på noget når spjældet er helt åbent.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

da du har benzin skruen ca. 1 halv ud. efter du har skruet i bund. men hvis du skruer lidt mere ud ca. 1.3/4 del ud sår får den lidt mere benzin i toppen af omdreninger. med mindre at scooteren er udstyret med su kaburator. su kaburator er med "klokken"i toppen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis