motorproblemer med Suzuki DM 50


Hej alle

Jeg har købt min første knallert for at lære lidt om motorer.

Jeg købte en efter sigende driftsikker model, en Suzuki Samurai DM50, der ifølge sælger "bare kører der ud ad".

Nu har jeg kørt to ture, og dette er erfaringerne:

Den starter første gang, og sætter fint i gang. Kommer fint op i andet gear og holder en hastighed på Ca 40.

Men motoren går ud næsten hver gang jeg trækker koblingen og næsten hver gang jeg gearer ned.

For hver gang den går i stå bliver den sværere at kickstarte og trækker dårligere.

Efter 30 minutter skal den kickes måske 15-20 gange før den starter og så trækker den utroligt dårligt i 1. gear. Når den kommer op i 2. kører den dog fint igen.

Jeg tænker den vil have godt af at blive skilt ad og renset og efterspænding, men er der nogen der ud fra beskrivelsen kan sige, hvor motoren har problemer?

Håber nogen kan hjælpe med tips og ideer!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

UHHHHHHHHHHHHHH haha , du spørger om noget man helst skal have hånden på "rullen" for og afgøre. Bare at begynde og skille vil jeg regne for formålsløst.

Men sig mig, når motoren bliver sværd og starte, hjælper det så og give den en smule choker ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif.
Det ved jeg ærlig talt ikke. For når jeg står der og tramper desperat prøver jeg af og til at give lidt choker, men jeg ved ikke præcist hvad man gør for at det skal virke, og når den så starter er der ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem chokerbrug og start...

Har Googlet lidt og fået hjælp andre steder også, og er kommet frem til at det muligvis kan skyldes manglende olie i benzinen...
Vil i hvertfald tømme tanken og give den noget nyt blandet.
Jeg ved ikke hvad der er i tanken...
Skrevet af jon.o på 01-06-2015 14:39
Hej Leif.
Det ved jeg ærlig talt ikke. For når jeg står der og tramper desperat prøver jeg af og til at give lidt choker, men jeg ved ikke præcist hvad man gør for at det skal virke, og når den så starter er der ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem chokerbrug og start...

Har Googlet lidt og fået hjælp andre steder også, og er kommet frem til at det muligvis kan skyldes manglende olie i benzinen...
Vil i hvertfald tømme tanken og give den noget nyt blandet.
Jeg ved ikke hvad der er i tanken...

Hvis der er for lidt/ingen olie i benzinen vil motoren gå mekanisk hårdt eventuelt helt sætte sig. Samtidig lyder det ikke mekanisk godt.  Er du det mindste i tvivl skal du endelig skifte det da det betyder døden/store reperationer når smøringen er mangelfuld.

Du skal bruge en 2% blanding med en selvblandende totaktsolie. Det vil sige der skal 100 ml eller 1 deciliter i 5 liter benzin. 

Hjælper den anden foranstaltning ikke, så prøv lige og tænk over dit chokerbrug. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok. Tak.
Synes ikke der var nogen mekaniske hårde lyde. Den tog bare ikke fat! Og som sagt, da den kom i 2. gear kørte en fint.

Chokeren sidder som sådan en lille split under benzinhanen, som man aktiverer ved at trykke ned.
Synes ikke jeg oplever nogen forskel når dem er nede, men jeg ikke hvordan man bruger den rigtigt... skal eks. pumpes først? Hvad gør den overhovedet?
Skrevet af jon.o på 01-06-2015 16:57
Ok. Tak.
Synes ikke der var nogen mekaniske hårde lyde. Den tog bare ikke fat! Og som sagt, da den kom i 2. gear kørte en fint.

Chokeren sidder som sådan en lille split under benzinhanen, som man aktiverer ved at trykke ned.
Synes ikke jeg oplever nogen forskel når dem er nede, men jeg ikke hvordan man bruger den rigtigt... skal eks. pumpes først? Hvad gør den overhovedet?

Oh ha. Så meget er jeg ikke inde i en Suzuki. En gang for rigtig rigtig længe siden hovedrepererede jeg en 4 gears af slagsen. Men det var den gang ruder konge brugte sut. 

Ved ikke om du har læst servicemanualen til modellen, der ligger ved scotergrisen: http://scootergrisen.dk/scooterhjem...manual.pdf

Det skulle ikke undre mig om han ikke også har brugsanvisningen hvis du leder. 

Tror du skal prøve og rense benzinfilteret i hanen og karburatoren.

Hvis motoren ikke tager fat i lavt gear,  er det vel fordi du ikke har fået tandhjulene ordenteligt i indgreb på førstegearet. Det burde ikke have nogen forskel hvilket gear den køre i med og kunne accelrerer. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej Leif
Tak igen!
Jeg prøver at skille kaburatoren ad og få den renset. Mon ikke det hjælper!

Har i øvrigt lige opdaget at en står og drypper benzin fra en slange drr ikke er spændt ordentligt fast... Måske burde man skille hele baduljen ad og få det pudset og samlet ordentligt!
Men det ligger vist ud over mine evner pt 😊
Skrevet af jon.o på 01-06-2015 22:41
Hej Leif
Tak igen!
Jeg prøver at skille kaburatoren ad og få den renset. Mon ikke det hjælper!

Har i øvrigt lige opdaget at en står og drypper benzin fra en slange drr ikke er spændt ordentligt fast... Måske burde man skille hele baduljen ad og få det pudset og samlet ordentligt!
Men det ligger vist ud over mine evner pt 😊

Husk lige filteret oppe i hanen der garenteret er møj beskidt.  Og gør brug af den manual jeg lagde et link til.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Yep
Tak for hjælpen 😀
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis