Fundablokke 12 cm brede?

Hej alle

Jeg skal igang med en støttemur, og kunne til min forbavselse se at man nu kan få fundablokke i dimensionerne 12x20x50cm. 

Jeg troede at 15 cm var det mindste. i hvert fald jf. vejeledninger fra Dansk Byggeri

Er der nogen her der har erfaring med 12 cm fundablokke? Er det til at få betonen ned i dem når der også er armeringsjern? 

Mvh,

Thomas

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt afhængig af hvor høj din støttemur skal være ville jeg kraftig genoverveje valget. Ved 12 cm vil armeringjern jo ligge i midten og dermed ikke have den optimale effekt som hvis de ligger i siden og kan tage imod træk-moment.
Omvendt kan jeg sagtens se fordelen, da der ikke skal så meget beton til, og man kan nå at følge med med en tvangsblander samtidig med at man bygger op, så man ikke laver støbeskel. Uden at vide det antager jeg at der skal støbes for hvert skifte for at sikre mod hulrum, med så smalle blokke.

Men som sagt... det afhænger af højden på støttemuren.
Jeg skal kun bruge dem på 12 cm på øverste skifte, da 12 cm bredde passer lige til den træbeklædning, som skal uden på. Resten bliver på 15cm (de har så i øvrigt også kun eet jern i midten.) Men muren skal kun være ca. 60 cm høj - og den er sat på gennemarmeret betonfundament, som går i 90 cm dybde. I betonfundamentet er der dobbelt vandrette jern
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis