Spørgsmål til relæ

Hej LDS

Jeg står og skal købe en opvaskemaskine, men er er kommet i tvivl om mit relæ kan trække det. På nuværende tidspunkt har jeg koblet kogeplade, ovn og vaskemaskine fra samme boks. 

Jeg kan ikke finde ud af hvor mange sikringer og hvor meget denne fætter kan trække.

Andre der kan fortælle mig det??

Link til produktet.
https://ao.dk/automatsikring-3pn-16a-c-6ka-en.aspx?ticket=L3Byb2R1a3QvYW5kcmUtc29tLWtpZ2dlZGUtcGEtZGV0dGUtcHJvZHVrdC1raWdnZWRlLW9nc2EtcGE7Iztwcm9kdWN0X2tleTs2MjIyMjAwNTk1X2VuOyM7Iw

Mange hilsner,
David

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke noget problem. Hvor tit kører din kogeplade, ovn, vaskemaskine OG nye opvasker samtidig? Det er ret normalt, at disse bliver forsynet fra samme gruppe. Det er nok de færreste der har opvaskeren til at køre, i mens de laver mad :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej, tak for dit svar.
Jeg har faktisk en gang imellem ovn, kogeplade og vaskemaskine kørende samtidig, da jeg ikke har meget fritid. Men jeg kommer nok aldrig til at have opvaskeren kørende med det andet
Jeg vil høre om der sidder 3 sikringer i eller om det er 1 med 16 A???

Men det har ikke nogen betydning hvor mit el kommer fra ? om det er fra samme boks?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er jo ikke så svært. I linket står der - automatsikring -  3 polet - 16A. - Så den kommer ud med 3 faser og det er 16 Ampere. Det svarer til at der var 3 sikringer.

Det kan kan sikkert sagtens trække en opvaskemaskine også. Komfur bruger de 3 faser, men vaskemaskine og opvasker er sikkert 1 faset hver for sig. Så det gælder om at få opvasker på en anden fase end den vaskemaskine er monteret på.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I øjeblikket er ovn og kogeplade koblet direkte dertil, mens en ledning fra boksen er trukket hen til en stikdåse. 
 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af ev elmand på 29-05-2015 21:51

Det er jo ikke så svært. I linket står der - automatsikring -  3 polet - 16A. - Så den kommer ud med 3 faser og det er 16 Ampere. Det svarer til at der var 3 sikringer.

Det kan kan sikkert sagtens trække en opvaskemaskine også. Komfur bruger de 3 faser, men vaskemaskine og opvasker er sikkert 1 faset hver for sig. Så det gælder om at få opvasker på en anden fase end den vaskemaskine er monteret på.

 

Dejlig med input. Så jeg må f.eks. ikke dele stikkontakten med vaskemaskinen som jeg havde tænkt?

 

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du må lige poste et billede af den. Hvis det er en almindelig 1 polet stikk. er det ikke optimalt. Hvis der inde bag ved er ført 3 faser frem, kan elektriker lave en stikk. mere. hvor han bruger en af de andre faser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 29-05-2015 22:01
Du må lige poste et billede af den. Hvis det er en almindelig 1 polet stikk. er det ikke optimalt. Hvis der inde bag ved er ført 3 faser frem, kan elektriker lave en stikk. mere. hvor han bruger en af de andre faser.

Tak, jeg undersøger det engang på søndag når jeg er hjemme 

God weekend til dig

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kører selv med komfur, opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler fra én 3-polet 16A smeltesikrings gruppe.
Kofuret trækker 3 faser, og de tre andre maskiner trækker fra hver deres fase + nul (230V apparater)

Da jeg har mange børn (nummer 6 på vej), og deraf også meget vasketøj og opvask, sker det faktisk jævnligt i mit tilfælde, at alle 4 apparater kører samtidigt, både ovn, 3-4 kogeplader, opvasker, vaskemaskine og tumbler (med varmepumpe) og det klarer sikringerne fint.
Dog skal du være OBS på at smelte-sikringer har en evne til at kunne levere mere end deres mærkestrøm i kortere perioder, hvilket automat-sikringer sjældent kan.

Men da du i sidste end skal ind at pille i et kraftstik, så skal du have en autoriseret elektriker til at udføre arbejdet, før det er lovligt, og så kan han samtidigt besvare dit spørgsmål om hvilken maskine kører på hvilken fase, og rette dette til så det ej vil være noget problem.

 

Vi skiftede kogepladen ud på et tidspunkt. Dagen efter kørte både opvasker, ovn og kogeplade samtidig. Det resulterede i en kortslutning, en mindre brand bag køkkenskabet og en eksploderet eltavle. Vi fik elektriker ud for at udbedre det, og han anbefalede at kogepladen kørte på sin egen gruppe, så det fik vi lavet. Kostede ikke ret meget.
Om det bare i vores tilfælde han anbefalede det ved jeg ikke.
...Jeg mener faktisk ikke vi gav mere end 1000 kr for at få kogepladen på sin egen gruppe alt inkl.
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis