Isolering af beton ydremur

Hej.

Er der nogen der ved hvor man kan købe produkter i stil med IQ-therm.

Altså "skum" isoleringsplader, der kan sættes op på rå beton med lidt alla flise lim ?

Har søgt og spurgt i det lokale byggemarkede men de kender slet ikke systemet, ytong og fermecell burde også have noget.

På forhånd tak.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Der findes Ytong Multipor Facadeisolering som også klæbes til væggen. Denne har en lambda værdi på 0,042 W/mK. Dette er ikke en skumplade.

Så der StoTherm Vario fra STO som også klæber isolering op, hvor isoleringen er EPS/Polystyren.
Her skal der så et netpuds system uden på.


Skal det være et materiale der skal klæbes eller hvorfor er det lige sådan et produkt du søger?
Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin

Indvendig. Fordi det skulle være nemt! Men er blevet overtalt til at en alm. Gips/spær/rockwool. Væg er den bedste løsning
Det vil jeg nu ikke sige det er den bedste løsning. Der kan gå meget galt ved denne.
Det handler om at få et så diffusionsåbent materiale som muligt. Så som Multipor.
Og hvis du vælger gips system, så skal der minimum en fugtberegning til af konstruktionen.
Du kan læse mere om det i denne tråd. https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/193199



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hvor meget havde du regnet med af isoleringstykkelse som efterisolering? Hvordan er den eksisterende ydervægskonstruktion opbygget med tykkelse? og er der betonlysninger/false omkring vinduet? samt hvad slags hustype og årstal?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Haha! :p ja der må jeg sku være dig et svar skyldig, og melde pas pas og pas!.

Dog må jeg hellere lige tilføj at jeg ikke selv kommer til at lave det, det bliver udført af en tømre. Så håber et eller andet sted han har lidt mere styr på det, det var mest ift. Materiale valg.

Han sagde det ville fylde 100mm og lægterne vist 30mm fra vægen, ved ikke om det siger dig noget. Ydre vægende er beton elementer fra 62. det sidste aner jeg ikke hvad er

Det var synd ville ellers rådgive dig i den rigtige retning, heller ikke et billede af huset?
Jeg ville nok opbygge konstruktionen med:
1 lag gips 13 mm. - minimumskrav for overholdelse af brandkrav af indvendig vægoverflader eller 19 mm panelplader, (Klasse 2 beklædning) eller bedre.
Krydsforskalling 22 mm. - For at mindske perforering af dampspær hvis der skrues i gipspladen.
PE-folie 0,2 mm - Dampspærren sættes så tæt på gipspladen for at mindske kondensdannelse.
Stål reglar 45 mm. - Med en kl. 37 isolering eller bedre. Stål reglar, for ikke at have et organisk materiale i konstruktionen.
Isolering mellem reglar og betonvæg 55 mm. - Med en kl. 37 isolering eller bedre. Isoleringstykkelsen på 55 mm for at mindske kuldebroen imellem betonvæggen og stål reglar. Isoleringen opsættes helt op af betonvæg uden luft imellem.
Men igen dimensioneringen kommer helt an på en fugtberegnings opbyggelse. og den eksisterne konstruktion.

Jeg tager ikke ansvar for denne, da der ikke forlægger en dokumentation for en overholdt fugtberegning.

Men ja han må vel have styr på det, hvis han en del erfaring med dette.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Gør Det Selv har en artikel om det, men det er vist en artikel, man skal købe: http://goerdetselv.dk/isolering/efterisolering-uden-dampspaerre-fugtproblemer-og-skimmelsvamp
I artikel bruges der også et diffutionsåbent materiale, så som multipor. Et andet firma laver dem også, men kan ikke huske hvad de hedder.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis