Hvilken vej skal gulvet vende

Er i tvivl om hvilken vej jeg skal lægge mit gulv i. I udgangspunktet heder det vel at de skal ligge i husets længderetning - men hvordan gør jeg når jeg har et vinkelhus der hænger sammen... se vedlagte

Køkkenet er ikke indtegnet, men kommer til at være op ad toilet-væg samt som en ø parrallet med.
Der er ikke dør mellem stue og køkken (ca. 1,3m.)

Det er planker i eg

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man siger at man bliver "retvendt" når gulve og lofters retning er i husets længderetning. Og altså "skævvendt" eller "bagvendt" når det går på tværs.

Og det er ikke at "blive tosset i hovedet" men det snærper.

Hvis det var mit, ville jeg lægge det i husets længderetning, i begge afsnit. Den lille sammen føjning på 1,3m gør bare at man igen føler den rigtige retning, når man kommer der. Og det er ikke en særlig stor fordel at fortsætte dem så langt. Skulle der opstå et mønster i sammenføjninger bliver de brudt når det pludselig bliver en anden længde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Vi har - overtaget - et gammelt hus, hvor der er lagt klikgulv på tværs. Det irriterer mig til hverdag, så derfor: altid i husets længderetning.

mvh


 varmetossen

Tak for svarene! har i nogle bud på hvordan jeg samler dem - kan man mon klikke dem sammen (wiking q-loc) eller skal jeg have en eller anden alu-liste? Er lidt bange for at de vil rejse sig ifht hinanden når der ikke er noget at holde dem nede med.
Du kan ikke klikke dem sammen. For det første skal hver række planker forskydes mindst 500 mm i forhold til den forrige, så du bliver nødt til at save dem over ved samling. Derved mister du klik mulighed. For det andet skal man (ifølge vejledning) udføre dilatations fuge ved samlinger imellem forskellige rum. Hvis de bliver fastlåst kan de ikke arbejde, som træ jo gør ved skiftende fugtighed.
Så en sprække på 8-10 mm og derover en skinne. husk at have mulighed for at skrue skinne fast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis