Hjælp til planlægning af trækning af varmeslange i klimagulv

Jeg er igang med at ligge klimagulv i hele min stueetage ifb med renovering, og har nogenlunde styr på alle kredsene, men min kombinerede stue  og køkkenalrum samt entre volder mig lidt problemer. 

Jeg har købt varmeslange i 16mm, og som jeg kan forstå det, så skal jeg holde kredse til ca. 80-90m totalt. 

Jeg bliver derfor nødt til at dele overstående rum op i 3 kredse, og er lidt kommet frem til at vedlagt løsning er den mest optimale, men måske i har en god eller bedre ide. Kredsene er ikke tegnet målfaste ind. 

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave 2 - 3 kredse i stue og kombineret køkken alrum. Og så 1 separat kreds i entre.
Du kan ikke styre varmen i entre hvis termostat sidder i stue, og sidder termostat i entre kniber det med at styre den del af stue.
Så kan de 2-3 kredse i stue - køkken - alrum styres af 1 termostat og entre af sin egen termostat.
Kredsene må godt være kortere end 80-90 meter. Så bruger man streng regulering i sin fordeler, så alle kredse får korrekt modstand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville lave 2 - 3 kredse i stue og kombineret køkken alrum. Og så 1 separat kreds i entre.
Du kan ikke styre varmen i entre hvis termostat sidder i stue, og sidder termostat i entre kniber det med at styre den del af stue.
Så kan de 2-3 kredse i stue - køkken - alrum styres af 1 termostat og entre af sin egen termostat.
Kredsene må godt være kortere end 80-90 meter. Så bruger man streng regulering i sin fordeler, så alle kredse får korrekt modstand.

Hver kreds / kredse bør kun være i 1 rum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan godt se fidusen med at holde entreen seperat, da denne nok dagligt bliver koldere end køkkenet, men mener du at en termostat kan styre de så 3 øvrige kredse som jeg sætter i køkkenalrum og stue? Det ville alt andet lige gøre det hele lidt nemmere ift. trækning af slanger.
Det kommer jo mest an på om du vil have helt samme temperatur i begge afdelinger. Du kunne jo trække slanger så en af sløjferne dækker mest i køkken området, hvis man kunne forestille sig at det skulle være 1 grad lavere temperatur. Så kan du jo i forbindelse med styring, vælge om det skal køre på 1 eller 2 termostater. Det er til at forsøge sig med.
Men når slanger er støbt ned, er der ikke mulighed for fortrydelse på den front.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det koster lidt ekstra basører, men ville det ikke være en fordel med 3 kredse:
1 for entre
1 for køkken
2 for stue
Alle 3 med hver sin thermostat styring, så kan du uafhængigt af hinanden, ændre på opvarmingen i de tre områder.
køkkenet får ofte ekstra varme fra madlavningen, så denne kreds ikke behøver opvarme så meget i perioder, mens stuen har et større behov for separat temperatur kontrol.
Entreen vil du klart fortryde at køre sammen med de to andre kredse, da du (forudsat du kan lukke den af for resten afhuset) kan opnå større kuldeindfald der, end i resten af huset, og så er det rart nok at kunne "bulder fyre" derude, som en foranstaltning til f.eks. Jule aften når man ved hele den pukkelryggede kommer på besøg, og derfor ofte får kulde ind udefra.

 

Tror også 4 kredse er det rigtige at vælge.

Dog skal det siges, at det er let gulvvarme i varmefordelingsplader og hele etagen er placeret over en opvarmet kælder.

Min tømrer har dog smidt alt gulvet på, uden at trække tomrør til slangerne, så skal have fundet ud af at trække slangerne både til og fra i pladerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis