Ønsker tip til at slå (mange) jernrør/pæle i LIGE/RET

Jeg skal slå en del 2 meter-lange-runde-jernrør 60 cm i jorden (ifbm. opsætning af 1,4 højt vildthegn).

Jeg vil gerne gøre det lidt pænt, så pælene står rimelig lige/ret.

Jeg skal (som udgangspunkt) gøre det alene, og har brug for nogle tips til hvordan jeg i kampens hede slå dem ret i (læs: ej skævt). Jeg kommer til at slå oppe på en skammel og slå dem i med en slaghammer.

Har du et trick?


mvh  Jan

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Glem hammeren og brug en pælehammer som denne: http://www.jemogfix.dk/butik/haven/...id=9037749

Andre udgaver kan du finde ved og google "pælehammer". 

Den er godt nok beregnet til træpæle, men kan helt sikkert også bruges til jernpæle, forudsat pælen kan være i røret. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Se denne : http://www.e-pages.dk/bogodt/229/32

Han fandt så løsningen senere og beskrev den i en ny artikel. Noget med at "holderen" skulle være rund i stedet for firkantet.

Er det vildt hegn kunne jeg forestille mig at der skulle en lang forlængerledning til, hvis det skal være motoriseret. Hos min søn lavede vi noget haveanlæg. Vi slog ca. 50 stolper ned. De korteste ca. 1,5 m og de længste over 5m lange. De skulle alle omkring 80 cm ned i jorden. Det var 40x80 mm I jern. Det gik meget let med en hånd pælehammer. Man kan sagtens stå på stillads eller på wiener stige og betjene den. Fordelen er at den altid rammer perfekt, så man ikke slår ved siden af. Den vi brugte var samme princip, men hjemmelavet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker for respons.
Jeg vil skulle slå jernrørene i med håndkraft, altså ikke motoriseret.
Vil jeg godt kunne bruge en pælehammer når rørerne kun er 2 cm. tykke? Jeg tænker på, om det er ikke er svært at styre retningen, når "pælen" ikke fylder hammerens hulrum helt ud (som vist det havde været en 8 cm tyk træstolpe).

mvh  Jan

Annonce
Det er jo bare et rør, med en tung jernklods i toppen, og et par håndtag. Hvis du har svejsemuligheder er det let at lave en der passer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
God idé. Jeg kan ikke selv svejse, men kender en der kan.

mvh  Jan

Det skal på ingen måde gå stramt, så har du 20 mm rør ville jeg ikke gå under 30 mm på indvendig mål.
Jeg havde et styrerør i tankerne, som du monterer på din skammel, så skal skammel med styrerør løftes ovenud hver gang. Det kan nok ikke fungere da terræn ikke kan være vandret alle steder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er du ræd for du ikke kan styre det vil en mulighed være og finde et par rør af passende diameter og sætte ind i hinanden/pælehammeren og sikre dem med nogle svejseklatter.  Efter min bedste overbevisning er det ikke nødvendigt da det ikke er dig der bestemmer retningen mere når pælen er kommet et lille stykke i jorden.  

Vil lige advare mod de pæle (rør) på 2 cm i diameter. De skal nemlig ikke noget til at bukke en sådanne. Stolper af I eller H jern holder til meget mere. Husk også lige og få dem galvaniseret hvis de ikke skal have en rustrød farve samt holde længere end et årti. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jernrørene er ikke lige sådan at bukke ... og de er galvaniseret.
Har brugt dem tidligere:
LINK

 


mvh  Jan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også