Skal jeg fjerne, eller kan jeg beholde mit æbletræ?

Hej allesammen.

Skal jeg fjerne, eller kan jeg beholde mit æbletræ?

Vi har netop købt vores nye hus, og har igår beskåret vores æbletræ. Selve æbletræet er ca 10 år gammelt og har en stamme tykkelse på ca 15 cm.

Men da jeg igår prøvede og hive lidt i træt da det er ret skævt, opdagede jeg at det står meget ustabilt, så meget at jeg kunne trække det ca 10 cm med kun 2 fingre, hvorefter det efterfølgende kom med en meget ubehagelig knæklyd. Jeg fjerner efterfølgende det øverste jordlag omkring foden af stammen, for at konstatere at stammen er "knækket" ca halvvejs over. Det et et meget lige snit, og ligner næsten det eri savet/skåret.

Jeg er selvfølgelig nu i tvivl om jeg kan lade det stå, eller om det skal fjernes.

Det skal lige siges at jeg også har undret mig over at det kun har haft en blomst, størrelsen på ca 3 meter taget i betragtning. Hvilket måske kunne tyde på at det er en gammel skade og træet ikke har kunnet få nok næring?

 

hvis det skal fjernes, er der så nogen der kan dele deres erfaringer mht køb og etablering af nyt æbletræ i samme størrelse/tykkelse

 

på forhånd tak for hjælpen.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din beskrivelse taler for at træet ikke har nogen fremtid. Du kan godt sætte et nyt træ nu, men det skal passes meget med vand hele tiden hen over sommeren hvis du skal have held med det. Det vil være mere optimalt for træet at blive omplantet til efteråret, hvor det så har hele den løvfri periode til at konsolidere sig i. Du skal regne med ca. 2k for et 3m højt træ. link

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis