Vrider med cylinderring - uden skruer?

Hej med jer

Jeg har en kælderdør, hvor jeg mistænker der er noget galt med medbringer eller cylinder. Der er ikke noget fabrikat påtrykt, men det ligner Ruko. 

Vrideren på indersiden fungerer upåklageligt, men på ydersiden går nøglen meget trægt og vil hverken låse op eller i. Låsespray har den fået, og det hjalp på trægheden, men den virker fortsat ikke.

Nu ville jeg så skille låsen ad for at se om det var medbringeren, den var gal med - men jeg kan ikke se nogle skruer i den indvendige cylinderring, som der er på mine øvrige døre!  Se billeder.

 

Vh Jens

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal vist bare vippes af med en skruetrækker.


 

Tak for svar og velkomst! :-)

Jeg har nu forsøgt med alt syd for ukontrolleret vold og jeg kan ikke få den af. Har både prøvet at vippe på selve vridergrebet og på cylinderringen. Skruetrækker, tang, mm. Det rykker sig ikke en millimeter...
Skal vrideren mon stå på en bestemt måde, for at den kan komme af? Det var da nemmere, hvis bare de havde sat skruer i ;-)

Du skal vippe kappen af. Den er klikket på, og kan sagtens sidde rigtig godt fast

Inden under den, ser det ud som nede ved håndtaget, og er det monteret rigtigt, sidder skruekærvene indvendigt ved vrideren.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Det er ganske rigtigt ligesom en kappe der sidder udenpå - men kan den godt komme af, uden at vrideren kommer af? Hullet er jo ikke så stort.
Eller er det mig, der misforstår?
Annonce
Prøv den udvendige kappe, så må du kunne se nogle skruer som kan løsnes.


 

Vrideren sidder fast på kappen, og går ind over "juletræet" som er skruet fast til låsekassen, med gennemgående skruer, ind i cylinderen.

http://www.randi.com/product/1140/

"...Prøv den udvendige kappe, så må du kunne se nogle skruer som kan løsnes..."

Hvis det er korrekt monteret, sidder der et par cylindermøtrikker, uden kærv, udvendigt.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Hej begge to

Mange tak for hjælpen, lidt mere vold med skruetrækker og kappe+vrider fløj af! :-) Skitsen var super brugbar.

Indenunder sad skruer som sædvanligt, og låsen fungerer nu perfekt.

Vh Jens
Jeg troede at denne gamle tråd kunne hjælpe mig. Desværre virker Regmos' link ikke mere. Jeg har prøvet at afmontere en tilsvarende, men synes ikke at almindelig vold kan klare det. Jenskb skiver i forgående link, at skitsen var til stor hjælp.

Er der andre, der kan hjælpe? Den jeg skal afmontere, ligner omtalte Randi 1140 vrider.

Jeg har forsøgt at vippe den af, som når man åbner en dåse maling af metal.
kik i bunden af kappen. der er nok en rille til en lille flad skruetrækker, som du kan lirke ind og vride den af. Det virkede sådan på min dør
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også