Forbedring af gulv

Hej

Vi bor i et gammelt hus, som har et gulv af teglsten. Gulvet er meget upraktisk. Det har tidligere været behandlet med hvid vaseling og søbespåner, men det er svært at holde rent, det suger, når man spilder på det, fugerne er begyldt at krakelere flere steder, og så er det støbt sammen med muren, som nogle steder er lidt fugtig, hvilket betuder at gulvet også bliver fugtigt og der opstår skillemsvamp, hvos man ligegr tæpper e.l. på langs ydermuren.
Under gulvet er der lecaperler og lecasten.

Jeg har ikke råd til en stor opbrydning af gulvet for at få fugtspærre og isolering i.

Påtænker at bryde gulvet op langs ydermuren for at adskille gulv og mur. Ligge en membran imellem og samtidig få en membran mellem sokkel og nederste sten i yndermuren.
Og så ligge vandtæt gulvspartel ovenpå murstensgulvet. Evt et så tundt lag at man stadig aner det underliggende gulv. Tror det kunne se fedt ud. Derefter enten male det med epoxy eller evt. ligge plasticvinyl på.

Gode råd er velkomne, for jeg er lidt i vildrede. Kommer der skmmel under vinylen, hvis der stadig kommer fugt fra gulvet?. Kan gulvspartel hæfte på et gulv, der har fået sæbe og vaseline?, var det bedre at fjerne alle teglsten først?

VH Ejnar

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kilden til fugten skal elimineres/lukkes ude, uanset hvad du påtænker at gøre ved det, ellers bliver det aldrig godt. Er der muret direkte på jorden eller manglende murpap i ydervæggene? Det kunne godt lyde som om hovedproblemet ligger her, når du hentyder til fugt i og langs væggene. Et andet problem kan være manglende kapillarbrydende lag, hvorved jordfugt får mulighed for at stå direkte op under gulvet.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...og med manglende menes der også tykkelse af laget, når nu du nævner leca. Laget skal være tykt nok til at neutralisere nedefra kommende naturligt vandtryk, og kornstørrelsen stor nok til at vandet ikke kan "kravle" op af sig selv

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
...og nej - der er desværre ikke meget hjælp at hente i svaret her. Økonomisk i hvert fald, selvom kapillarbrydende lag også kan opbygges i f.eks. muslingeskaller. Håber du finder en god løsning på problemet.

Mvh.

Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Tak for svarene :-)
Jeg er ikke i tvivl om hvor fugten kommer fra. Det stammer fra soklen. Huset står på kampesten, som enkelte steder stikker ud indvendigt også. Og så er der lavet en form sokkel rundt om og på disse kampesten for at lave en form for sokkel. Der er lidt plast kan jeg se ovenpå kampestenene udvendigt, men jeg kan intet se indvendigt.
Soklen er højere end gulvet, som det kan ses på billedet, og det leca, der er under gulv-teglstenene er tydeligt fugtigt ude ved muren.

På øberste billede har jeg fjernet de to yderste sten i gulvet og skrabet pudsen af for at se, hvordan det ser ud.

Lige under teglgulvet er der et lag beton på ca 3-5 cm.

 

Ved ikke om det er vejen frem, men har du vandbåren varme, kan du ligge en streng pex rør rundt langs soklen, det vil jeg tro hjælper på symptomerne, men fjerner jo selvfølgelig ikke det generelle problem.

Måske en omfangsdræn ville afhjælpe ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Omfangsdræn vil jeg sikkert lave, selvom jeg er blev frarådet det. En rådgiver mente at jeg risikerede at huset slog revner, hvis jordfugtigheden ændredes for meget. Men jeg vil hellere være fugtfri. Tvivler på at revnerne bliver ret mange... Og klimaet er blevet fugtigere, så det ændrer sig under alle omstændigheder. Samt grundvandet varierer op mod tre meter fra sommer til vinter (kan se det i min kampestensbrønd), så huset påvirkes allerede meget.
Min plan må være at skrabe en fuge ud i indermuren. Lægge miurpap deri og så fylde fugen igen med hurtigthærdende cement. Jeg vil tage en meter ad gangen eller noget i den retning. Når det er gjort skal gulvet fugtsikres. Jeg tror jeg banker alle teglsten op og dermed sænker gulvet ca 5cm. Så skal der en fugtspærre i (men hvilken?, - gerne billig) og efterfølgende fyldes med selvnivellerende beton. Evt. vil jeg ligge gulvvarmeslanger i, da de ikke koster alverden, og så måske vente lidt med at sløjfe radiatorer hvis jeg ser at det påvirker prisen for meget.
(Er 5 cm nok til at udgøre nyt gulv med gulvvarme i?)
Ovenpå skal der så vinyl, parket, tæppe, epoxy e.l.
De steder, hvor kampesten stikker ind i huset vil jeg pakke dem ind i flamingo og støbe en "betonkasse" omkring. Det giver nogle kæmpe store "fodlister", men det er heldigvis kun to vægge det drejer sig om.

Og så vil jeg montere en let isoleret gibsvæg på ydervæggene. Tror det bliver uden dampspærre, da loftet kun har alukraft og derfor heller ikke er lufttæt.

Må tage hele huset et rum ad gangen.... Pyha!
Ja det går jo nok for meget ud over rumhøjden, for ellers ville det ideelle jo være at hæve gulvet, så fugtspærre og murpap kunne forbindes plant... Men der er jo ikke meget ved kun at have 1,5 meter til loftet.

Betonlag til gulvvarme skal være min 10cm, hvis ikke du vil ud i svalehaleplader (eftex) og den slags. Derunder isolering/kapillarbrydende lag - min 220mm, hvis du lægger polystyren, og mere hvis du går den gammeldags vej med singles og nødder eller hårdbatts.

Det er noget af et dilemma du er ude i, kan jeg godt se, men terrændæk/gulv/fundament/sokkel er så essentiel en del af indeklima og til syvende og sidst bygningens holdbarhed, at der ikke rigtig er nogen undskyldning for at gå på kompromis med noget som helst i den retning. Der er desværre ikke nogen holdbare "bare-lige"-løsninger.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også