Isolering af eternittag

Hej

 

Jeg er i gang med at isolerer min 1 sal, og tømmeren som har kigget og givet lidt råd med på vejen, siger at jeg skal isolerer hele taget, så jeg for varm skunk, da det er nemmer at lave en dampspær som ikke bliver gennemhullet på den måde.

Jeg har så efterfølgende 4 antal spørgsmål som jeg ikke syndes jeg fik helt fat i hvad det var han sagde.

 

1. Når dampspærren ligge 1 1/3 inde i isoleringen ved taget, sker der så noget ved at jeg lægger 200 mm i hele etageadskillelsen og 100 mm i væggen ud til skunk som lydisolering?

For så er det jo næsten 500 mm isolering fra stueloft til tag.

2. Skal der nogle form for ventilation i skunk rummet, dampspærrer sidder jo først i taget?

3. Jeg har eternittag og jeg er med på at isoleringen ikke må komme ud til tagpladerne men have 5 -10 cm luft.

Dem der har lagt det på i tidernes morgen har lagt cement i alle bølgerne ved ydervæggene og skum klodserne øverst, tager er ikke 100 % vind tæt på nogle måde, men er det nok ventilation eller er jeg nød til at lave ventilations huller i selve tagpladerne?

Taget er ca 10 meter langt og 5.45 meter bredt.

4. Jeg har hørt flere side, at jeg ikke behøver undertag når det er eternittag.

Er det korrekt??

Jeg håber i bærer over med mig og alle de spørgsmål, men som mit profilnavn siger så er jeg mere hjemmevant på gulvet :-)

 

Jeg har ikke noget problem med at isolerer jeg vil bare være helt sikker på det jeg laver, så jeg ikke laver noget der er ulovligt og direkte dumt som så skal laves om. :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. hvis der er over 200mm i taget er det ikke et problem med 100mm isolering i skunken heller, og etageadskillelsen er heller ikke et problem, da den jo ligger langt fra "skråvæggen" i skunken.

2. Nej, den er ikke nødvendig, det er jo en varm skunk, og evt. ventilation vil jo skabe nedkøling af 1.salen.

3. Jeg ville montere ventialtions klodser i bunden, og smide nogle ventil hætter i taget.

4. Det er korrekt, tagetplader er tætte nok til at lægges uden undertag, men uden sikkerheden ved undertag, skal man hyppigt gennemgå sit tag for utætheder, som revnede tagplader og løse skruer, for evt. utæthed viser sig ikke sådan lige, hvis damspærren er lavet tæt.

Det er helt okay, du spørger bare løs, hellere spørge en gang for meget, end en gang for lidt...
Der kommer 3 x 95 mm på taget hvor det sidste lag bliver lagt ned så den køre på tværs af det andet.

Men jeg kan se at jeg gerne må ligge 200 mm i hele etageadskillelsen og 100 mm i væggen til værelserne.
Jeg forstår så bare ikke hvad med den fugt som kommer nede fra og lægger sig i skunk rummet det kan jo ikke komme ud igen pga dampspærren.

I stedet for ventilations hætter kan jeg så ikke "bare" skifte den skumbølgeklods til en plastudhængsklods med ventilation?
Eller er det nok med en ventilations hætte øverst oppe?

En på den ene side og en på den anden side i hver deres ende?

Der kommer ikke kondens fugt i skunk, da den, i dit tilfælde, er en del af det opvarmede rum.

Du skal sikre dig at der er en samlet ventilationsareal på 1/500 del af husets areal. Det skal fordeles med 25% i hver side i tagfod og 25% i hver side i kip.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik.

De hætter jeg kan finde på cambrit siger 200 m2 stykket
Men sådan som jeg forstår det så skal jeg have 4 stk på hver tagflade.
Annonce
Eller også skal du have lavet om på det mørtelfyld der er i bunden. og erstatte med ventilations fugle klodser. Ligeledes ved rygning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kom lige i tanke om det her indlæg, og vil da lige komme med en kommentar om løsningen.

Jeg har ringet til Cambrit og forklaret dem sagen, og efter 10 min ringede damen tilbage, og fortalte at de var kommet frem til en løsning der hedder, at jeg skulle sætte 4 taghætter i toppen da de gik ud fra at mit tag ikke var tæt efter alle de år, og det skulle være nok ventilation.

Dog ville de anbefale mig at måle fugt i tagkonstruktionen et år efter den er færdig for at være sikker på at det hele var som det skulle være.

Jeg har så købt 5 og sat i toppen da jeg fandt nogle helt nye på Den Blå Avis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis