Trykimprægneret fyrretræ. Bør det oliegrundes først eller ej nødvendigt?

Bør trykimprægneret fyrretræ på carport oliegrundes først eller skal man bare springe det over pga træet er trykimpræneret og så direkte til maling i den ønskede farve?

(nyopført carport)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næ, der burde ikke være behov for grundingsolie, hvis det trykimprægnerede træ er forholdsvis nyt.
Men er det helt nyimprægneret træ kan det også være så fugtigt, at det er værd at vente en sæson før det males.
Tak for svaret.
Det er et nyt hus og carport fra sidst i 2014. Regner med at vente til primo sep. - så burde det var klar til træbeskyttelse.

Hvor gammelt det fyrretræ, som er anvendt til carporten reelt er - kan jeg ikke vide.

Synes man hører at trykimprægneret træ i dag ikke er så godt imprægneret som "i gamle dage"?
Bliver derfor fortsat i tvivl om det skal oliegrundes først inden maling af træbeskyttelse eller det er overflødigt?

Så længe det ikke har siddet flere måneder i solen før det males, er grundingsolie ikke nødvendigt.

Men venter du et år, så har solen nedbrudt imprægneringen i overfladen, også ville jeg give det grundingsolie inden maling.

Men mindre træet er meget fugtigt, ville jeg maler det med det samme, og gerne inden opsætningen, så evt. svind senere giver stiber med ubehandlet træ.

Jeg vil mene at grundingsolie er overflødigt, det kan endda være en ulempe, er træet for mættet med grundingsolie, får du en dårlig vedhæftning af slut malingen.

du kan sagtens male dit træværk nu, hvilken type træbeskyttelse skal det have?

Mener I at træet er klar til at blive malet med træbeskyttelse nu?

Siger man ikke at det helst skal "trække" et lille års tid? Og hvorfor siger man det? Er det imprægnering der kan løbe ud?
Jeg havde tænkt en spand ala denne (har ikke endeligt besluttet farven)
http://www.malbilligt.dk/produkt/jotaproff-facadetrae-akryl/

Det bør være nok til de ca. 48 m2 gavl og skur.

Der er også nogle forskellige farverkoder her:

http://www.maling-halvpris.dk/butik...skyttelse/

Annonce
Jeg mindes at brædderne på skuret har ca. 11cm flade. Hvilken pensel kan anbefales? Navn eller evt. link, tak.
Skrevet af Aliaz på 13-06-2015 20:12

Mener I at træet er klar til at blive malet med træbeskyttelse nu?

Siger man ikke at det helst skal "trække" et lille års tid? Og hvorfor siger man det? Er det imprægnering der kan løbe ud?

De lærde strides lidt om det - da jeg lavede en ny gavl på sommerhuset for et par år siden malede jeg med det samme - holder fint - dog har jeg måttet eftermale lidt i samlingerne fordi træet har trukket sig lidt efter opsætningen.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/567

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ser fint ud. Hældte du maling op i en bakke løbende eller tog du bare direkte fra spanden og bar den med rundt?
Skrevet af Aliaz på 13-06-2015 20:58
Ser fint ud. Hældte du maling op i en bakke løbende eller tog du bare direkte fra spanden og bar den med rundt?

Direkte fra spanden med en mellembred ( 70 mm ) pensel. Mine brædder er også 10-11 cm brede.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg tænkte at købe en 100mm lige pensel og en rund 20mm - begge i mærket Anza.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også