Nu forstår jeg intet!!!

Jeg har nu bøvlet med utæt topstykke på min maxi længe. Mange her på forrummet har hjulpet mig på vej. (tak til dem)

Nu er jeg endt der at jeg har købt nyt stempel, cylinder, topstykke, pindbolte og pakninger. Af god kvalitet.

Alligevel har jeg samme problem med utæthed mellem topstykke og cylinder. 

Er gevaldig ved at løbe tør for ideer nu.

Ved ikke om det har betydning, men jeg har kørt med en nødpakning lavet af mælkekarton på det gamle cylinder/topstykke-sæt. 

Nogen der kan hjælpe? Den årlige puchtur med klubben nærmer sig.

MP

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det er sgi da skidt hvis du må nedværdige dig og skulle på nakken af en cyklen for og komme med på den årlige Puch tur.  

Hvilken pakninger du har haft på den gamle cylinder/topstykke har ingen betydning.

Kunne formode du ikke har boret hullet op gennem cylinder/topstykke så det måske kniber og spænde topstykket til ???

Måske flere pindebolte uden gevind i blokken ???

Py ha, er løbet tør for ide'er.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det ville være forfærdeligt ;-)
Det har ikke været nødvendigt at bore ud da pindbolten fint kan være i hullet på både cylinder og topstykke.
Måske skulle man få fat i en momentnøgle for at se om boltene er spændt nok/for meget?
Skrevet af MPB på 22-05-2015 21:56
Ja det ville være forfærdeligt ;-)
Det har ikke været nødvendigt at bore ud da pindbolten fint kan være i hullet på både cylinder og topstykke.
Måske skulle man få fat i en momentnøgle for at se om boltene er spændt nok/for meget?

Ok med størrelsen på hullerne. Det kan jeg ikke sidde her og se. 

Det bliver nok svært og finde en momentnøgle, der kan trække så lidt, som et sådanne topstykke kræver.

Boltene skal ikke spændes ret hårdt. Har du en rørnøgle med et 10 cm langt søm gennem må du gerne tage ved men så heller ikke mere. 

Nu spørger jeg måske frækt, men du ved forhåbenteligt at topstykket skal kryds-spændes og er klar over hvordan det gøres ??? 

Måske du bør spørge en af klubmedlemmerne kigger på motoren når du ikke kan få det tæt ???

Kan godt se sidste foreslag er lidt af en falliterklæring når man vil køre vintageknallert.  Mennnnn ................................  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja krydsspænd og gerne af flere omgange, det burde ikke være noget problem, at gøre det uden momentnøgle.

Her kan du købe en momentnøgle der går fra 3-15 NM
http://www.cykelpartner.dk/momentnoegle-3-15-nm_2503612700.html
Jeg prøver at tage topstykket af og sætte det på igen. Syntes nu jeg var meget omhyggelig med at krydsspænde, men måske er de spændt for hårdt. Prøver...
Annonce
Skrevet af MPB på 23-05-2015 01:27
Jeg prøver at tage topstykket af og sætte det på igen. Syntes nu jeg var meget omhyggelig med at krydsspænde, men måske er de spændt for hårdt. Prøver...

Vedrørende tætheden, kan du i prinsippet ikke spænde mødtrikkerne for hårdt bare de bliver krydsspændt og lige meget på hver. Det forudsat du ikke hiver pindeboltene ud af motorblokken.   Men det betyder naturligvis ikke du skal knokkelspænde dem på nogen måde! 

Må nok erkende jeg undres ufattelig meget, for der skal ingenting til og få de ting tæt. Men pøj pøj med det.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Og det er mellem cylinder og top, der utæt? Og ikke udstødning eller mell. Cyl og blok

 

Nej det er mellem topstykke og cylinder.
Du har haft en retskinne på både top og cylinder for at kontrollere, at de er plane? Er toppakningen den rigtige .. Tyk nok til sammenspænding? Er der gevind nok på støtteboltene til sammenspænding?

 

Sidder her og tænker på, om der ikke er en eller flere af dine pindebolt(e) der ikke har ordenteligt fæste i blokken så de kryber op når du spænder ???

Uldal: Sådanne et topstykke, spænder du "lige", hvis det er skævt uden problemer. Og toppakningen er orginalt tre stykker kraftigt stanniol. Derfor er retskinne og mærkeblåt osv. unødvendigt. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis