Købt stor ældre bolig, 2 stk varmepumper

Hej, 

Jeg har netop købt en bolig i størrelsen 255 m2. Der er tale om 2 sammenbyggede huse, et fra 1899, og det andet fra 1975 ca.

Der er et hav af installerede brændeovne i boligen, men der er fornyligt?(ejendomsmæglers vurdering) installeret 2 stk. luft/luft varmpumper af mærket "Inverter ASYA07 12LCC Fujitsu." Bør de skiftes?

Boligen har nyere vinduer og døre, men jeg vil isolerer skunke og andre, ikke ydervægge (bange for fugt).

Jeg må dog indrømme at jeg er lidt bange for at få en kæmpe elregning for varmepumperne, da jeg tror forrige ejer primært har fyret med brænde, og elregningen derfor er meget misvisende.

Hvad vil i mene er en fornuftig investering for at holde varmebudgettet nede?

Jeg har overvejet solceller på taget, eller skift til jordvarme. (jeg tror dog jeg bor for tæt på en vandboring).

Mvh

Lars

Øst, vest, billig varme bedst.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke bid endnu?
Giver det mening med to stk varmepumper? eller er det bedre med én stor?
Det kommer vel an på om varmen kan kommer rundt, det tænker jeg at den ikke kan da de to huse kun er forbundet med en almindelig døråbning.
Lars

Behold endelig de 2 varmepumper de er i den gode ende med en copværdi på 4.55 , det er en billig måde at varme op på . Jord varme er dyrt at lave og giver ikke mere varme end de 2 luft til luft varmepumper du har.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Enig, og med solceller på taget giver det jo endnu mere mening, at have varmepumper frem for jordvarme, som er ret bekosteligt at etablere.
Da vi i forvejen bruger meget strøm og nu kan tilføje 2 stk. varmepumper samt varmtvandsbeholder, hvad vil så være en fornuftig størrelse på et solcelleanlæg?
Jeg har et sydvendt tag.

Den nye solcelle ordning er væsentlig dårligere end den gamle, så skal du have solceller, så ville jeg vælge et mindre anlæg, solceller giver 90% af den årlige strøm i de 9 måneder om året du har mindst brug det det, og kun 10% på de 3 vintermåneder, hvor varmepumperne kører konstant. Så du ender med at lave en masse strøm om sommeren som du kun kan sælge "billigt" til staten, og bruge en masse strøm om vinteren som du betaler fuld pris for det meste af den..

har du mulighed for en hustandsvindmølle giver det væsentlig mere mening..
Det er nok lidt for dyr en investering, lige efter huskøb

Men tak for feedback

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis