Montering af "reolkasser" - hvilke beslag/metode?

Hej, 

Vi har anskaffe os fire nye "reolkasser" som vi gerne vil have hængt op på væggen. Beslagene skulle gerne kunne bære en "passende" mængde bøger mv.

Men jeg mangler en ide til at montere disse kasser på væggen, hvilken type beslag skal jeg kigge efter (helst dem der kan skjules)?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug samme metode som ophæng af køkkenskabe:
Sæt en liste på bagsiden af kassen, der har en skrå kant/kile funktion, således at hylden "trykkes" ind mod væggen.
Denne liste sætter du ca. 1/3 fra toppen, og så en liste i bunden til at "holde afstand", så de hænger lige.

Så kan du knalde 2-6stk 50-80mm lange skruer i væggen, alt efter hvilken væg-type du skal montere skidtet i (6 i gips, 2 i beton/sten, 3-4 i træ afhængigt af typen).

 


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/28413' class='af-profile-link'>Steensen</a> på 21-05-2015 01:45
Brug samme metode som ophæng af køkkenskabe:
Sæt en liste på bagsiden af kassen, der har en skrå kant/kile funktion, således at hylden "trykkes" ind mod væggen.
Denne liste sætter du ca. 1/3 fra toppen, og så en liste i bunden til at "holde afstand", så de hænger lige.

Så kan du knalde 2-6stk 50-80mm lange skruer i væggen, alt efter hvilken væg-type du skal montere skidtet i (6 i gips, 2 i beton/sten, 3-4 i træ afhængigt af typen).


Men hvordan vil du skrue den liste fast på kassen? Umiddelbart ser den rimelig skrøbelig ud, med tynde sider og en masonitplade bagpå kun..

Mvh. Christian M
 

Så vidt jeg kan se, og det er jo ikke sikkert det er rigtigt, men så sidder masonitten helt ud til bagkanten af spånpladen - det duer ikke, hvis du vil lave hollandsk ophæng (med lister/kiler/klodser, som beskrevet ovenfor) - altså skjult montage.

Hvis du vil lave det på den måde, så bliver det nødvendigt at lave en not til pladen ca. 20mm længere inde i korpus, så der er plads til det kileskårede bræt bag bagklædningen, hvilket nok vil kræve at det hele skilles ad. Med bagklædningen så langt tilbage kan du ikke lave skjult ophæng, og bagklædningen holder ingenting - især ikke hvis de skal fyldes med bøger. I det tilfælde ser jeg kun 2 muligheder: monter på sokkel, eller find nogle stærke vinkler der kan få fat øverst i siderne på korpus, og monter derefter i væggen med evt. karmskruer, murankre el. lign. Det lyder voldsomt, og er det måske også hvis det kun er en 20x20cm kasse til et par små nipsting, men kan den rumme en flyttekasse fyldt med bøger, så er det strengt nødvendigt, medmindre i ser stort på risikoen for at kasse inklusive indhold vækker jer med sådan et rabalder midt om natten, når den er på vej gennem gulvet. Dette gælder i øvrigt alt som ikke står på gulv/sokkel, hvis det bliver tungt belastet. Overkskabe i køkken, frithængende skabsarrangementer på badeværelser osv. må under ingen omstændigheder kun monteres i sargen, for den buer for det første udad i sig selv, og for det andet har dyvlerne heller ikke godt nok fat i siderne til at kunne holde til belastningen, af f.eks et skab fyldt med kopper og tallerkner eller bøger - det vil skruer i en stor vinkel have. Kønt er det ikke, men det ses jo som regel heller ikke inde i toppen af et skuffe- eller vaskeskab.

Du må have specificeret størrelse og anvendelse lidt bedre ud, før man helt nøjagtigt kan afklare hvad der vil være den bedste løsning.

Der findes... jeg tror de er tyske... justerbare ophæng med tilhørende kappe til at skrue på korpussiden, og siden skrue igennem ind i væggen. Om det er Blum, Poggenpohl, Siematic eller noget i den stil du skal have fat i, ved jeg ikke, men de er i al fald noget mere diskrete end en galvaniseret 90/90/90 vinkel med ribbe.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
alternativt - hvis det er virkelig vigtigt med fuldstændig usynlig montage, og vægten ikke er alt for voldsom, fræse ud til et ordentligt stykke træ i spånpladen gennem bagklædningen fra bagkanten (så overfladerne står tilbage på¨begge sider, lime det ordentligt fast på alle kanter og flader, bore hul og skrue et nøglehulsbeslag på (den klods der fræses i er til at give hold til skruerne i beslaget). På meget tykke sider vil du kunne få plads til et stort beslag, og dermed også kunne anvende kraftigere ophæng i væggen, så det afhænger temmelig meget af korpusmaterialets tykkelse, om det er en farbar vej.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis