Solceller til opladning af batteri i skurvogn

Hej

Jeg gå og pønser på at lave 12v  belysning i min gamle skurvogn.

Strømmen skal gerne komme fra batterier der bliver ladet op af nogle solceller .

tanken går på at have solcellerne på taget der så via en laderegulator sender strømmen til batteriet.

Men jeg kunne godt tænke mig 2 eller 3 batterier koblet til systemet. Problemet er bare at jeg engang lærte at man aldrig må parallel forbinde batterier. Så hvordan kan man løse opgaven med at lade 2/3 batterier på samme tid som giver strøm i samme kreds der igen er koblet på samme paneler. 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af simonanton på 20-05-2015 19:59

Hej

Jeg gå og pønser på at lave 12v  belysning i min gamle skurvogn.

Strømmen skal gerne komme fra batterier der bliver ladet op af nogle solceller .

tanken går på at have solcellerne på taget der så via en laderegulator sender strømmen til batteriet.

Men jeg kunne godt tænke mig 2 eller 3 batterier koblet til systemet. Problemet er bare at jeg engang lærte at man aldrig må parallel forbinde batterier. Så hvordan kan man løse opgaven med at lade 2/3 batterier på samme tid som giver strøm i samme kreds der igen er koblet på samme paneler. 

Hej. 

Hvis du havde fortalt mig, man ikke må serieforbinde forskellige batterier vil jeg nikke samtyggende.  

Så du kan bare gå i gang med og parralelforbinde.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det system er der mange, der har i campingvogne med parallelforbundne akkuer. Ligeledes har mange større dieselbiler parallelforbundne akkuer. Gå du roligt igang med det, men det skal selvfølgelig helst være på alle måder ens akkuer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja ingen problem, det fungere i alt fald helt fint i mit lille værksted

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Neubert- Hvordan er dit setup
Skrevet af simonanton på 21-05-2015 09:41
Neubert- Hvordan er dit setup

 

det er bestående af et 40w og et 100w panel paralel forbundet og ind i en lader som denne http://www.ebay.de/itm/30A-12V-24V-...3cd2cc5191

Og den er sat til at lade 2 stk paralel forbundne 12 v 60A batterier

Lyset kan tænde/slukke via laderen, men jeg har valgt at gøre det direkte fra batterierne i stedet da jeg køre med 3 grupper på mit lys

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce

Ja der sker ikke noget ved at parallel kobler 2 batterier. Det der kan ske, er at  hvis et af batterierne begynder at blive slidte, så trækker den hurtigt det andet med ned også. Afhængig af hvor tit du er i skurvognen, så vil du kunne nøjes med en 20W solcelle. Se her: http://www.elvarer.dk/batteridrift-...l-20w.html og selvfølgelig en batterilader.

Vi står gerne til rådighed med hjælp.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af ELvarer.dk på 21-05-2015 15:25

Ja der sker ikke noget ved at parallel kobler 2 batterier. Det der kan ske, er at  hvis et af batterierne begynder at blive slidte, så trækker den hurtigt det andet med ned også. Afhængig af hvor tit du er i skurvognen, så vil du kunne nøjes med en 20W solcelle. Se her: http://www.elvarer.dk/batteridrift-...l-20w.html og selvfølgelig en batterilader.

Vi står gerne til rådighed med hjælp.

Øh du Elvarer, hvordan skulle et slidt batteri kunne, citat: "hvis et af batterierne begynder at blive slidte, så trækker den hurtigt det andet med ned også"  ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Pga. af spændingsforskellen og den indre modstand ved et slidt batteri. Men det er selvfølgelig værst hvis batterierne er serieforbundet til et 24V system. Ikke noget man skal tænke over hvis de er parallelforbundne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af ELvarer.dk på 21-05-2015 20:06
Pga. af spændingsforskellen og den indre modstand ved et slidt batteri. Men det er selvfølgelig værst hvis batterierne er serieforbundet til et 24V system. Ikke noget man skal tænke over hvis de er parallelforbundne.

Tøws du er noget vagende i dit svar. Hvis du havde gidet og læse tråden i gennem, ville du også havde opdaget der her snakkes om en parallelforbinding af batterier. 

Men efterhånden kom du jo helt rigtigt frem til, at den indre modstand stiger på et slidt batteri og derfor ingen betydning har ved en parrelelforbinding. (klapper i mine små hænder)  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis