AEG vaskemaskine tømmer ikke ud vandet

Jeg har et problem med min vaskemaskine AEG Øko_lavamat 76630 update.

Dette problem har jeg haft en gang tidligere og efter håbløse "gode råd" klarede jeg det selv, men nu kan jeg ikke huske hvordan.

Maskinen vasker fint, men skyller ikke, fordi pumpen ikke fungerer ordentligt.

Det er ikke tale om at løfte eller flytte pa skrumlet, fordi det har jeg 74 år slet ikke kræfter til, så jeg må have gjort noget andet smart, den gang for flere år siden. Hvis jeg tømmer vandet ud manuelt, så kan jeg centrifugere, men med det snavsede vand uden skylning er det jo ingen fidus at bruge, var kun for at se om centrifugen fungerer og det gør den.

Fejlen hedder E20 og det har jo med afløbet at gøre. Så kære venner, hvad så ????

Jeg er bidt af elektronik og har altid klaret mig selv, men nu er jeg altså gået i stå.

m.v.h. Berit


BM
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fejl E20 på AEG vaskemaskine

BM
Har du prøvet at rense trævlesien, og når trævlesien er ude, så tjek at pumpehjulet kan drejes rundt, sidder inde i bunden.
(det er nok magnetdrevet, og drejer i nogle "seje" hak, så det er ok barre den kan drejes) prøv evt at sætte den til at pumpe ud, og kik om den rotere. Pas på fingrene !!!

Velkommen på LDS.
Først skal du sikre dig at trevle si er tømt. Når du har den skruet ud, kan du se pumpe vingen inde i bunden, der kan sidde en eller anden lille stump der blokerer. Jeg vil sige 90% chance for at det er det dr er galt.

Du kan vælge udpumpning medens sien er ude, så bør du med lethed kunne høre om pumpen kører rundt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hurtige svar!

Jeg har gjort pråcis som I har sagt. Trævlesien var helt ren, og da den var ude og jeg satte maskinen til at pumpe fik jeg nærmest et styrtebad ud fra trævlesihullet. Tak være min telefons meget stærke lommelygte kunne jeg så godt se ind til pumpen, den var også helt ren, jeg så en masse hak i venstre side af den, men den virkede ikke. Så fyldte jeg maskinen med en del vand og bad den om at pumpe.....intet skete anden end det jeg lige har omtalt.

For at være sikker på at mit afløb i gulvet ikke var tilstoppet (det var løsningen sidste gang jeg havde samme problemer) undersøgte jeg at tilgangen til afløb fra maskinen ikke var stoppet, det var det heller ikke.

Tror I det er nogen idé at finde et stykke grov ståltråd og stikke det op fra afløbet til maskinen?

Hvad skal jeg gøre nu? kan jeg mekanisk påvirke pumpehjulet eller hvad, kan det tages ud og undersøges?

Kan man købe et nyt og sætte i selv og hvis JA så hvordan????

med snart hysteriske men meget venlige hilsner

Berit


BM

Ja så er vi jo ved de svære 10%

Det kan være pumpen der ikke starter hver gang, men blot vibrerer frem og tilbage. (dit styrtebad tyder ikke på at det er årsagen) Jeg ved ikke lige hvad du mener: "Jeg så en masse hak i venstre side, men den virkede ikke"

Det kan være afløbs gummislangen fra vaskemaskinen der er kommet til at ligge på en måde så den er knækket sammen omme bagpå. Så skal maskinen ud og derefter testes.

 Hvis vandet ikke kommer hurtigt ud, på gulvet, når du skruer trevlesi af, kan gummislange være stoppet fra kar og ned til pumpe. I nogen maskiner sidder der en tilbageløbssikring lige under karret. Den er lidt sæbebesparende da sæben ikke starter med at løbe ned i pumpen. Jeg har for nylig haft en afmonteret og den var meget stoppet.

Jeg håber du har gulvafløb tæt på maskinen, ellers er det noget værre vandpladeri.

På de fleste maskiner kan fronten afmonteres. Lågebælg tages af på den yderste del. Sæbeskuffe tages helt ud,( pal presses op under sæbeskuffe) Der er et par skruer skjult ved sæbeskuffe, og et par skruer helt under maskinen. Jeg mener at plast pynte sokkel skal klipses af ved at presse skruetrækker op fra bunden.

Jeg går ud fra at du selv kender grænsen for dine tekniske færdigheder.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Berit..
Tror dit problem er lidt noget andet...
Jeg forstår dig derhen at din maskine ikke vil tømme vand ud.. ??
betingelsen for at din pumpe vil starte er at maskinen "føler" der er vand i karet..
Hvis jeg har ret i det.. ?
Kan du prøve at tage toppen af, det er ikke så svært.. (husk at slukke for strømmen)..
der sider 2 runde dimser med nogle ledninger på, og på bagsider er der monteret en gummislange..
prøv at pille gummislangen af.. skru spidsen af en kuglepæn og blæs i slangen..
du skal kunne blæse luft gennem slangen uden problemer hvis alt er ok..
jeg tror der er lidt skidt der sidder i den ene gummislange.. ?
Mvh Jan
held og lykke
hov.. den med kuglepennen skal da lige forklares..
Når du piller slangen af, kan du sikkert ikke nå at puste i slangen... det er der kuglepennen skal bruges til at puste i ;-)
// Jan
Kære alle hjælpsomme!
Som I sikkert kan regne ud er det ikke sket noget positivt her i huset. Min havemand kiggede på den pumpe, som man ikke kan se og kommenterede "køb en ny maskine, at erstatte pumpen koster lige så meget ca. 4000,-"
Heldigvis stoler jeg aldrig på så kontate kommentarer, og gik ind på AEG reservedels side og der fandt jeg den pumpe, som passer til mit produkt nr. til (tror jeg) under 500.-
MEN der følger ingen brugsanvisning med og de henviser til deres serviceafdeling for professionelt besøg!
Hvis det skal være nødvendigt, kan jeg ikke se hvad vi andre, ikke specialuddannede, skal brug reservedele til???
Nu er altså spørgsmålet HVORDAN gør man????
Har nogen af jer prøvet, og skal maskinen frem fra sin skjulte plads?
med optimistiske hilsener
Berit

BM
En ny pumpe koster 299 kr. så har du mod på at skifte, eller få en bekendt til det, er det jo ikke så slemt.

http://www.nettoparts.dk/shop/afloebspumpe-aeg-vaskemaskine-337p.html

Hej igen, alle søde mennesker!
Jeg havde lige udvalgt mig en ny vaskemaskine og skulle lige til at betale rundt 5.000.- da én tanke ramte mig som et lyn! Hvad med at prøve hexa...sulfat mod kalk og snavs, har nok noget stående.
Brugte anvisningen med 3 dl. og kogevask, det tar lang tid, derefter gik maskinen død igen og jeg tømte manuelt (oh min ryg) Så satte jeg programmet på skyl og lod den køre og tømte igen manuelt. Derefter endnu en gang megaskyl som stoppede med besked E20, da gav jeg besked om Pumpe ! Og den adlød !!!!
For at ikke blive for glad for hurtigt, gav jeg maskinen endnu et megaskyl.......ALT ER NU I ORDEN.
Så har jeg fået nok af det møjarbejdet og venter til i morgen med at checke filtret, noget skit må den være fuld af !!?
Altså 1000 TAK til Jer, som har orket tage jer af en "lidt gammel" kone, som oftest nægter at give op!
Husk at videregive denne løsning til andre, som lever alene og ikke orker at splitte en maskine ad...!

BM
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis