Ny indbygningscisterne udenpå gammel

Den 25+ år gamle indbygningscisterne i min lejlighed er begyndt at løbe (den lukker ikke af for vandtilførslen, når cisternen er fuld), og det kan desværre ikke lade sig gøre at skaffe reservedele. To VVS-installatører har uafhængigt af hinanden sagt, at der skal en ny til. Så langt, så godt ... men det kan jo blive en større udgift, så jeg vil gerne udføre byggearbejdet selv, og så lade VVS'eren tage sig af installation af cisterne og tilslutning til vand og afløb.

Den eksisterende cisterne sidder bag en ca. 60mm gasbetonvæg beklædt med fliser i et 76 cm indhak i badeværelset (se foto)

Jeg KAN selvfølgelig rive hele den eksisterende væg ned for at fjerne cisternen og så bygge en ny væg fra gulv til loft omkring den nye cisterne. Designmæssigt skal jeg så være lidt kreativ, da jeg ikke kan finde tilsvarende fliser nogen steder.

Jeg vil dog hellere fastgøre stativet til den nye cisterne i den eksisterende væg og så bygge en kasse af WEDI-plader eller vådrumsgips udenpå. I så fald skal vandtilførsel og afløb forlænges.  Det er lettere, billigere, formentlig pænere og der kan laves adgang til cisternen fra kassens top. Der er rigeligt plads foran toilettet til denne løsning. Jeg har forsøgt at skitsere denne løsning i vedhæftede PDF.

Mit spørgsmål er så, om det er nok at fastgøre stativet til indbygningscisternen i den eksisterende gasbetonvæg (og gulvet selvfølgelig)?

Hvis ikke, har I så ideer til andre løsninger - enten til fastgørelse eller til et helt andet koncept?

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på?

Jeg håber på lidt gode guidelines 

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg faldt lige over en Geberit Monolith cisterne. Den er vel nærmest som designet til at løse min situation eller hvad?

http://www.geberit.dk/da_dk/target_groups/enduser/products_enduser/toilets_2/geberit_monolith_6/for_toilets_9.html

Jeg har dog samme spørgsmål angående fæstning i den eksisterende 6cm gasbetonvæg.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis