Nyt køkken eller renovering af gammelt

Hej alle,

Sikkert en klassisker i dette forum - jeg er ny, så bær over med mig, hvis dette spørgsmål har være vendt og drejet flere gange.

Men altså: jeg har et 10 år gammelt invita-køkken, som konen har set sig gal på pga. farve, greb og bordplade. Et nyt køkken koster snildt 30-50.000 kr. og jeg tænker, at det må være muligt med en makeover - altså fx ny fin bordplade og fronter.

Hvad siger I ?

 

På forhånd tak.

Jesper


Vh
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Jezpr på 19-05-2015 12:46

Hej alle,

Sikkert en klassisker i dette forum - jeg er ny, så bær over med mig, hvis dette spørgsmål har være vendt og drejet flere gange.

Men altså: jeg har et 10 år gammelt invita-køkken, som konen har set sig gal på pga. farve, greb og bordplade. Et nyt køkken koster snildt 30-50.000 kr. og jeg tænker, at det må være muligt med en makeover - altså fx ny fin bordplade og fronter.

Hvad siger I ?

 

På forhånd tak.

Jesper

 

Et så nyt køkken kan uden problemer få en make over uden det koster en formue. Du kan endda være heldig, at de nye låger passer lige på de gamle hængsler. Det kan også være heldig at nogle af de nye indretningssystemer til skuffer og skabe passer i de gamle korpus.

En makeover er som du selv er inde på en noget billigere løsning. I dit tilfælde ville jeg ikke tøve, det er bare at komme i gang med at finde noget der passer.

Jeg har selv være turen igennem med makeover og jeg måtte bore nye huller til hængslerne til de nye låger. Det gik helt fint og var en fin løsning i nogle år. Nu står køkkenet dog snart for udskiftning, da elementerne er ved at være medtaget og vi vil gerne have en ny og mere moderne indretning af køkkenet.

Skrevet af Jezpr på 19-05-2015 12:56

Tak - det ser fint ud. Kan du huske, hvor meget det kostede dig?

Ja, jeg skrev under kr. 10.000,- og der udgjorde bordpladen med planlimet vask og udtræksemhætten mere end halvdelen. Jeg måtte lave nye huller til hængslerne - men det tror jeg ikke du behøver på et kun 10 år gammelt køkken - og det vil være overkill at skifte hele køkkenet, når det er så nyt. Det er mere eller mindre standardmål nu med lågerne fra de enkelte køkkenfabrikker - så du har frit slag. Mine er fra Kitchn - men dem fra f.eks. Designa har præcist samme mål - også hængselplacering.

Jeg satte også nye netskuffer til gryder i det ene skab og som nævnt er enkelte skabskroppe også skiftet. Det passede med en smule tilpasning selvom køkkenet var 30 år gammelt

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis dine skuffer og låger er OK i forhold til udseende, altså hvor det mest af alt er farve og greb der ikke er OK længere, så har du også muligheden for at afmonter dine låger og skuffefronter og får disse sprøjtelakeret.
Dog skal du lige checke om der er den samme afstand mellem skruerne på de nye og gamle beslag.....

MVH Njord

MVH Njord

Du kan prøve at måle lidt på dine skabe, og se om målet 32 mm går igen.

Er det tilfældet, er de sandsynligvis fremstillet efter 32 mm systemet/standarden, og så er der næsten frit valg på alle hylder (f.eks IKEA).


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis