Enkel og effektiv isolering af muret udhus?

Hej allesammen - håber nogen kan give en tyndarmet kontormand som mig nogle gode råd.

Jeg har et udhus, reelt et rum delt i to dele: Den ene halvdel med råt betongulv, der 'støver' og den anden med en slags skillevæg af brædder og et ældgammelt trægulv. Ydermurere er sten, og de er bærende (og er en slags skel til naboens tilsvarende 'ruin'. Nye tagsten, heller ikke isoleret, men med godt, nyt og lige træværk. Så er det fyldt med forrige ejers skrab-sammen af gamle borde og den slags, og det skal ud.

Det, jeg har brug for, er ét rum i et, med et plant gulv, nogenlunde isoleret, så man med en fornuftig sweaters kan bruge det om vinteren. Det er som sådan ikke meningen at det skal stå opvarmet, blot frostfrit - med en mulighed for opvarmning når det skal bruges. Budgettet skal kunne passere konen. Ja, vi lever alle i en eller anden politisk virkelighed, ikke? 

Jeg forestiller mig at man kan gøre følgende:

Loft:
Isolere mod tagstenene med rockwool og almindelige gipsplader. Hvad mon der skal til af særlige ting dér mht. blå plastikduge og den slags. Det er nemt at blive forvirret..

Gulv:
Her er jeg i tvivl. Egentlig tænkte jeg at jeg kunne lægge en slags flamingo direkte på betongulvet, og så gulvplader direkte ovenpå - den slags, der kan samles i enderne. Laget skal helst ikke være for tykt. Jeg vil gerne have en hård overflade, og tænkte at jeg måske kunne afslutte med noget udslags-perko-gulv så der kan køre lidt småting, rulleborde og den slags.

Vægge:
Her tænker jeg at jeg vil rense vægge af så de har en ok hæfte-evne, og så sætte en eller anden slags isolerende gipsplade op med klæbemørtel. Jeg ved godt, at det koster lidt, men det handler også om at kunne håndtere opgaven. En have fuld af ubrugte materialer - fordi man gik kold - koster jo også penge.

Overgang fra væg til loft:
For så vidt at det ikke skal bruges til beboelse, er der så nogen krav? Og hvis der ikke er nogen krav, er der så noget, det kunne være klogt at gøre alligevel?

Overgang fra gulv til væg:
Det samme her. Skal væggen gå til betongulvet (altså laves først) eller skal det gå til det nye trægulv (altså laves sidst)

Jeg tænker at der måske er andre end mig, der står med et udhus eller en garage, og gerne vil gøre rummet lidt mere brugbart i den kolde tid, men som ikke vil den store byggesag igennem. Så med andre ord: Hvad er mest praktisk når det skal være mindst muligt?

Når jeg bygger det, skal jeg nok sende billeder ind undervejs, så andre kan finde en smutvej.

Hilsen

Erik 


 


I may be old, but I am still incredibly slow
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen her på LDS.
Det bliver lidt for meget at gennemgå her i aften. Men hvis du skriver "isolere gammel udhus" eller "isolere udhus" i søgefeltet øverst til højre, så får du links til andre tråde der har gennemgået samme opgave.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis