Støbe selv, eller betonbil?

Hej LDS.

Findes der en gylden regel for, hvornår det ikke kan "betale" sig at støbe selv, i forhold til at bestille en betonbil?
Hvor lang tid tager det fx 1 mand, at støbe 4 kubikmeter sokkel (15m x 0,3m x 0,9m) med en 120 liters tvangsblander? Givet at støbemix og cement er lige ved hånden.

Hvad er jeres erfaringer? Og er det problematisk at støbe over flere dage, i forhold til at støbe "vådt i vådt"?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke satse på at støbe over flere dage, støbeskel er aldrig godt. Skal du have det er lodret bedst, så kan du få jernstrittere til at holde det sammen.
Det tager 6-8 timer. Men skal du også have sat leca sten i den våde beton, så må du regne med udgift til en sixpack ( hvis i kun er 2 )
Laver du 120 l ad gangen, er det 30-35 blandinger. Straks efter at du har fyldt blanding ud i trillebør, skal du fylde blander op igen. Den skal helst køre 8-10 minutter. Så kan den hygge sig medens du kører med trillebør.
Mon ikke vi giver 250-300 kr./m3 for støbemix. Og til 4 m3 beton skal du have 5 m3. Så skal der cement vel 10 sække a 50 kg
Så der er vel materialer for 1750- 2000
Mon ikke færdig beton i "små mængder" koster 1100kr /m3
Så du kan vel tjene i omegnen af 250 kr/timen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, elmand :-)
Ok, det lyder som en overkommelig opgave for 2-3 raske gutter :-)
Havde egentlig tænkt på, at trække tvangsblanderen med rundt langs renden, og så have støbemix i en motorbøre ved siden af, og cementen i en trillebøre.
Så kunne man læsse betonen af direkte i renden.

Og havde man nu 2 blandere, så kunne motorbøren jo nok servicere de 2 blandere med støbemix, og så en trillebøre med cement til hver blander.
Nogen gange kan man lave det så nemt at det bliver ret besværlig.
Når nu vognmand har læsset støbemix af i en dynge, så vil du først læsse det på motorbør, og så læsse det en gang mere op i tvangsblander. Jeg synes at kunne se dobbelt arbejde/molboarbejde. Kunne du få beton ned i motorbør var det mere snilt.
Jeg hjalp en kammerat med at støbe bund i en stald, Han lånte en tvangsblander der kunne tage 800 l. Den hang bag på en traktor, og blev trukket med kraftoverføring. Det virkede - vi læssede med frontskovl, en sæk cement i, og køre ind og læsse af på stedet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg lavet sokkel med ca 9m3 beton. det to 8 timer 2 mand incl sokkelsten.

Så jo det kan godt gå til sokkel.

Gulv køber jeg altid ved betonværket, det bliver så dejlig lige. da bland selv nemt kan give lunker.

Molboarbejde - tja måske.
Men sagen er, at vognmanden ikke kan komme til at læsse af der hvor vi skal støbe. Så der bliver vel en 30 meter at gå.
Men ok - hvis motorbøren kan tage ½ m3 - så er det også kun 8 gange der skal køres frem og tilbage. Så det er måske det nemmeste :-)
Annonce
Tilbage i 2005 hvor vi byggede, støbte vi 80 meter sokkel i 90 cm. dybde og bredde 35-40 cm.
Vi var 4 ½ mand og det tog en hel dag fra 7-16.

Vi lånte en stor tvangsblander til montering på traktors kraftoverføring og en bobcat til at læsse støbemix op i blanderen.
Kørte beton ud til renden med en alm. murebør.

Skulle jeg gøre det igen, ville det uden tvivl blive med en motorbør, for det var vildt hårdt at køre så mange gange med en murebør fyldt helt op til kanten med beton.


Tak for svarene.
Det bliver nok bare en eller to alm. tvangsblandere eller tromleblandere. Og så vil jeg se, om jeg ikke kan få hold i en motorbør.

Hvad er holdningen til leca kontra fundablokke? Kan ikke helt finde ud af, hvad jeg skal vælge. Det hus hvor der skal bygges til, er soklen lavet i fundablokke.
Hvis huset er almindeligt opvarmet bør du bruge 2 rækker leca sandwich blokke, Det er vigtig ikke at få kuldebroer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Huset er normalt opvarmet med fjernvarme.
Omstændighederne er lidt specielle, men nu får I historien :-)

Soklen skal laves så det på sigt er "nemt" at etablere en udestue.
Jeg har ingen planer om, at der skal trækkes varme eller installationer derud.

Indtil vi (måske) vælger at lave udestuen, så skal soklen fungere som støttemur for en flise terrasse, så der bliver nogenlunde niveaufri udgang inde fra stuen, og ud på terrassen.

Pt. er der en terrasse med fliser, men der er 2 trin ned, og den skråner en del og er ikke specielt pæn. Så vi har besluttet os for, at den skal lægges om, og i den forbindelse vil vi hæve den op i niveau. Dette vil kræve en støttemur rundt.
Det ene tog det andet, så jeg tænkte, at når vi alligevel skal til at grave og lave støttemur rundt, så kan vi lige så godt lave en rigtig sokkel, så det er nemt at etablere udestuen, hvis vi får lyst til det.

Det vil altså sige, at soklen skal i første omgang "dækkes til" med belægningssten - alternativt terrassebrædder.

Håber det gav mening :-)
Det giver meget mening.
Jeg har en kammerat, som lavede sokkel og støbte gulv på en terrasse, vinkelret ud fra stuen, for ca. 25-30 år siden. Han lagde for en sikkerheds skyld gulvvarmeslanger ned, idet han havde planer om udestue. De kommer op henne i hjørnet (ved tagnedløb) Så vi har nogen gange lidt at snakke om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis