Støbe selv, eller betonbil?

Hej LDS.

Findes der en gylden regel for, hvornår det ikke kan "betale" sig at støbe selv, i forhold til at bestille en betonbil?
Hvor lang tid tager det fx 1 mand, at støbe 4 kubikmeter sokkel (15m x 0,3m x 0,9m) med en 120 liters tvangsblander? Givet at støbemix og cement er lige ved hånden.

Hvad er jeres erfaringer? Og er det problematisk at støbe over flere dage, i forhold til at støbe "vådt i vådt"?
Hej LDS. Findes der en gylden regel for... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe. Jeg tror nu aldrig, at jeg ville lave gulvvarme i en udestue :-) Er det i det hele taget lovligt for en udestue?
Anyways, så tænker jeg ikke at støbe gulvet på forhånd. Det må vi gøre, hvis vi en dag beslutter, at udestuen skal opføres.

Vil du stadig mene, at jeg skal sætte sandwich blokke som sokkel?
Ja, du siger selvfølgelig noget :-)
Tak for hjælpen :-)

Husk at den først letklinkeblok ikke skal sættes i den våde beton, den ville ikke binde fast.
Den skal sættes i en bestardmørtel efter beton er tør.
Hvis der skal trækbånd i vægkonstruktionen, ville jeg ligge nogle gevindstænger formet som et L ned et betonen med det samme. så skal der ikke bores.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det med trækbånd har jeg også overvejet. Men tror jeg ender med ikke at støbe noget ned.
Fordi fundamentet i første omgang (og måske for altid) kun skal bruges som støttemur. Dvs. trækbånd, gevindstænger etc. ender med at ruste og sprænge betonen. Så tænker det er bedre at bore når den tid kommer.
Annonce
Jeg tror det er det rigtige, jeg fornemmer at det har lange udsigter med at det skal være tilbygning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Præcis, elmand. Måske kommer der aldrig en tilbygning :-)
Noget andet jeg er lidt i tvivl om - hvordan skal overgangen være mellem den nye og gamle sokkel?
Dilatationsfuge?

Jeg ville vaske den gamle sokkel ren, bore 4-6 huller ind i den, hvert sted. Så laver du 2-3 "hår nåle" af armeringsjern. De limes ind med forankrins lim.

f.eks. denne http://www.jemogfix.dk/butik/byggem...amp;view=1


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det giver mening, elmand. For det er også mit indtryk, at det ofte bliver udført sådan. Og evt. murværk bliver muret sammen med eksisterende i samme forbandt.

Men læser man på mur-tag.dk, under deres i øvrigt rigtig udemærkede FAQ, så kan man læse dette:

Spørgsmål:
Skal der dilatationsfuge mellem ny tilbygning og eksisterende byggeri?

Svar:
Generelt skal der altid laves dilatationsfuge mellem det eksisterende byggeri og tilbygningen (både i for- og bagmur). 
Dilatationsfugen skal forsætte ned gennem fundamentet (evt. blot i form af et stykke polystyren). 
Dilatationsfugen skal indlægges, da de 2 konstruktioner får forskellige lodrette bevægelser, og en sammenbygning vil med stor risiko give revner.
Om det eksisterende hus står på syldsten eller almindeligt fundament er underordnet. Der vil normalt altid komme lodrette differensbevægelser.
Om dilatationsfugen i bagmuren udformes som en sædvanlig dilatationsfuge eller blot med et lodret stykke pap (der klæbes på den eksisterende  bagvæg, fx med Multiklæb) er mindre væsentligt, blot der er bevægelsesmuligheder.

 

 

Men er det rent teoretisk? Bliver det nogensinde udført sådan i praksis?

Jeg kan godt se argumentet, at det "altid" vil revne, så hellere selv bestemme hvor det svage punkt er. Hvad der er almindeligt ved jeg ikke, jeg har projekteret et par tilbygninger for den nære familie. Der lavede vi det med hårnåle. Det er ikke revnet, men det er heller ikke mange år siden.

Og hvis de kloge, anbefaler dilitations fuge, med et stykke pap eller flamingo, så er det da nemt og billigt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis