230v spots

Hej

 

Jeg skal til at montere spots i min gang og køkken som er et rum. Mit spørgesmpl er, hvordan regner men ud at hvor mange spots der skal monteres for der er korrekt belysning?

Jeg kunne også godt tænke  mig at der var mere lys oven over køkken håndvasken. Her gå jeg ud fra at der bare skal monteres ekstra spots i denne område.

Jeg synes det er lidt svært og vide hvor meget lys der skal monteres?

 

Min anden spørgesmål er, ved 230v spots, er det så ok og bruge 3x1,5 instalations kabel? Som jeg ser det så er det jo en del af den faste instalations, og det vil være mest hensigts meæsigt med instalations kabel. Er det korrekt?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg skal ikke kloge mig på antallet af spots. Men ud over over antal, så har lofthøjde, effekt og spredningsvinkel også noget at sige.

Mht. kabel så afhænger det af hvilke spots der anvendes. Det fremgår af monteringsvejledningen om der skal bruges varmebestandigt kabel, og hvilken temperatur det skal kunne klare.

Hejsa.

 

Jeg er industrielektriker, men har da monteret spots før.

Hvis jeg skulle lave det, ville jeg anskaffe mig en rulle med 3G1,5 downlight kabel, som er beregnet til lige netop den type installationer.

Nogle steder kan man se en demo af lyskilden ellers køb 1 stk og for guds skyld LED-udgaven. Prøv at smække spænding til den også kan du få en god ide om hvor meget der skal bruges.

Vi har fx 4x2 3W led spots i gangen som måler 8x1,5 m.

Der stå bare i monterings vejledningen at det skal være 70° grader varmebestandigt kabel. Der stå ikke noget om hvad det skal vøre for en type kabel. Om det skal være installations kabel eller downlight.

Det var noget a la dem her jeg havde tænkt på https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-spots/p/led-spot-med-lav-indbygningshojde

De skal monteres direkte i en bradeloft, og der må gerne være kip i dem, så men kan justere lys indfaldet.

Jeg tror at det med antallet er noget jeg må tage på den franske øjemål. Jeg synes bare tit at der er for lidt lys de steder jeg har set at der har været spots.
Tænken var at de skulle fordeles på 2 kontakter, men det kan godt være at det skal være 3, for hvis der er for meget lys så kan men slukke for nogen af dem.
Køb nu det rigtige downlight kabel til opgaven, det er meget nemmere at styre din spot når det skal monteres i loftet, ved godt det er nemmere og billigere at bruge det man har i forvejen, men har tit set spots der sad af h.. til fordi man havde kæmpet med 2 stk 3X1.5 pvikj, der ud over er låget og aflastningen ikke optimal til det.

Istedet for 3 kontakter kunne du overveje en lysdæmper.

Noget helt andet så er det vist en opgave for en elektriker :-)
Hej
Der er en side her http://www.leoindustries.com/light_level_recommendations.php som giver lidt hjælp til hvor meget lys der anbefales hvor, håber den kan bruges, jeg har selv haft glæde af den da jeg er ved at lave om i mit værksted

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Jeg vil lige sige at jeg selvfølgeligt køber de rette kabler i god kvalitet. Jeg er ikke nærig nok til at bruge det jeg har læggende :-)

Neubert ude fra det link du henviser til, så ser det ud som at jeg ikke skal være bange for at have for meget lys i køkken området.

Det kan jo selvfølgeligt også supplere med en lys dæmper. Sagen er bare at der er trukket ledninger og kontakterne er lavet. Derfor skal jeg finde en løsning som kan gå med det som er gjort klar.

Jeg havde oprindeligt ikke tænkt at have spots, da jeg ikke vil sænke loft osv. Men jeg kan se at min nabo på et eller andet måde har formået og bor huller i sin brade loft. Så det tænker jeg at jeg vil gør, det kommer nok til være besværligt og bor de huller, men mon ikke at det kan lade sig gør.

Jeg skriver hvis alt pudset fra loften falder ned :-)

Men tak for hjælpen alle sammen.
ingen problem med hullerne, har selv træloft, og et kopbor klarede spotsne i min entre

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
En sidste ting, jeg ved ikke hvad for spots du vil bruge, men lad nu være med at købe det skrammel de har i div byggemarkede, køb nogen ordentlige spots de koster en del mere men er af en noget bedre kvalitet. kig evt på elgrossisten.com greenline.dk osv. Og køb nogen som er til montering direkte i isoleringen
Hej Bai

Jeg er obs. på det de har i byggemarkederne.

Det bliver enten fra greenline eller også så finder jeg ud af hvad mærke det skal være, og bestiller dem i stark.

Det kommer and på hvad der er billigts. Jeg har indtil vider stik og kontakter for ca. 6000 kr. og der udover skal jeg vel også have ca. 15 spots.
Så det kommer nok til at løbe op, men jeg må se på hvem af dem som kan gør det billigts.

Hvad der er god kvalitet har jeg jo ikke forstand på. Men jeg plejer som real og gå efter de dyr når jeg køber ting jeg ikke kender til. Jeg tænker at jeg på denne måde kan være mere sikre på at kvaliteten er god.

Det jeg har af krav til spots er, at der skal være kip i dem, så men nogenlunde kan styr hvordan lyset falder også skal det være 230v. Jeg vil gerne undgå og have en transformer læggende et sted.
Neubert hvad gjort med stål tråden?

Borede du bare igennem eller borede du kun pudslaget væk, derefter fjernede stiltråd og bor vider der fra?

Jeg kunne godt frygte lidt, at pudslaget vil blive hivet ned, hvis men få koboredet få fat på et stykke ståltråd.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis