Er min emhætte i stykker?

Jeg undersøger mulighederne for en ny emhætte med enten ekstern eller intern motor, men i første omgang vil jeg lige se om den jeg allerede har rent faktisk fejler noget som kan rettes op på.
Når jeg, helt uvidenskabelig, laver en DB test med min mobil larmer min enhætte med ca. 72db på laveste sug. Da jeg fandt min model på nettet stod der "max 56db" hvilket jo egentlig ikke er så galt, men trods alt et stykke fra det som larmer nu. Hvad kan dette skyldes?
Jeg har vedhæftet nogle billeder, da jeg også undrer mig over at der er et kulfilter (tror jeg nok) selvom min enhætte har et udtræk øverst. Kan dette betyde noget for larmen og/eller effektiviteten?

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke et kulfilter. Men der bør være et fedtfilter.
Og en støjtest kan du ikke efterprøve selv. De testapparater der bruges til det skal ind hvert år til et prøvnings institut for at blive justeret. Desuden er testen sikkert lavet efter en eller anden EN norm. Hvilket vil sige noget om afstand til målepunkt o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Emhætter larmer, med mindre man vælger ekstern motor. Så kan larmen nedsættes meget. 56 Db er ikke meget, man taler om mulighed for høreskader ved 80 Db og over 85Db kommer der høreskader ved varig påvirkning.
Lydtryk skalaen er i øvrigt bygget logaritmisk op. så når støjen stiger fra f.eks 50-60Db og fra 60 - 70 Db er det hver gang en stigning med faktor 10 altså i dette tilfælde i alt 100 gange.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
...hvilket med andre ord betyder, at der er en enorm forskel fra 50 til 60 dB.

En forskel på 1 dB kan lige netop høres.
En forskel på 3 dB kan tydeligt høres.
Og en forkel på 10 dB vil lyde omtrent dobbelt så højt.
Hej hej blot til info

Jeg ville ikke helt stole på en telefon som måle udstyr, hvis du altså kun har brugt
Den interne mikrofon, Jeg arbejder med lyd til daglig og har prøvet nogle gange at
Lave målinger med min og andres telefoner, det var ikke så heldigt, de svingede fra mellem
10 og 20 d b forskel. Og ingen af dem vidste rigtigt.

Det kan sikkert godt fixes.
Annonce
Du skal være opmærksom på at din telefon højst sandsynligt måler lydtryk som 'uvejet' og at støjniveauet fra din emhætte sikkert er opgivet som 'A-vejet' - det kan sagtens forklare forskellen i det du måler og det der er specificeret. Så, som allerede skrevet så spis brød til med dit måleresultat

Derudover så er afstanden også vigtig, lydtryk aftager med kvadratet på afstanden så det har også en del at sige.

Hvis der er opbygget et lag fedt og skidt på blæseren så kan det skabe turbulens, som kan give højere støjniveau og mindske effiktiviteten af emhætten, så der er måske noget at hente der...

I øvrigt så er en forskel 3 dB meget svært at høre, kan typisk kun høres i en A-B test, men det er jo ikke det der skal diskuteres her.

 

Det hele giver god mening og jeg ved også godt at det er en uvidenskablige test, men jeg undrer mig over at dem der laver emhætter siger at de nyeste modeller er næsten lydløse, når min gamle på 56db (ifølge specs) larmer som en jetjager og de nyeste modeller kun liiige kan snige sig ned omkring de 52db som indsatsemhætte.

Ender nok med at jeg må få en håndværker ud til at se på den desværre. Så kan jeg også finde ud af om jeg på en nem måde kan få en ekstern motor på i et af mine naboers loftrum.

52 dBA er ganske stille (passer ca. med udendørs baggrunds støj i et villakvarter), så hvis det passer så er alt jo godt...

Jeg kom til at fundere, er den støj du hører 'mekanisk' eller 'luftbevægelse' (rumlen eller 'hvislen')?
Hvis det er en rumlende støj kan det måske hjælpe at kigge på hvordan emhætten er fastgjort rent mekanisk til bygningen, da en 'forkert' montering kan vibrere og transportere lyden langt omkring - det kan undersøges med en 'håndspålæggelse' forskellige steder.
Hvis det er en hvislende støj kan du prøve at undersøge om aftræk er i orden (uden knæk osv)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis