Male tag?

Jeg vil gerne i gang med at gøre noget ved mit hus ydre udseende. I den forbindelse er det der trænger mest mit tag, og derefter vil jeg male ydervæggene.
Mit tag består af asbestholdige eternitplader. Pladerne fejler mig bekendt ikke noget, jeg overvejer derfor om jeg kan male dem.
De to tage der ser værst ud er indsat herunder. Der er i alt 3 separate tage, med i alt ca. 300 m2 tagareal.
Jeg overvejer om det er noget jeg kan rense ned og male selv. Kan man rense sådan noget selv, og i så fald hvad er proceduren?
Kan man nøjes med at fjerne evt. mos og andet belægning med en blød børste, og derefter rense taget af med nilfisk tagrens?
Til selve malearbejdet overvejer jeg at købe en større "airless" malersprøjte til arbejdet.
Er der nogen der har erfaring med at male eget tag, eller er det helt umuligt at gøre selv?

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afrensning af asbest plader er jeg ikke sikker på at du selv må uden den korrekte udstyr.....mig bekendt skal al vand gen opsamles efter at have været i kontakt med taget.

Nej, jeg tvivler stærkt på at du kan nøjes med at fjerne mos ol. Og så bare vaske det ned med føromtalte vaske-fætter. Hvis malingen skal hæfte ordenligt skal forarbejdet være i orden! Vil du sparer pengene ved selv at male det, så kontakt i det mindste en proff tag maler for at hører til leje priser på udstyr til opgaven! :-) Jeg skal selv ha malet mit tag i foråret og dem jeg har valgt at bruge, tilbyder udlejning til gds folket....
Jeg skal selv ha malet mit tag i foråret og dem jeg har valgt at bruge, tilbyder udlejning til gds folket....

 

Ok det lyder spændende, hvad er prislejet for leje af renseudstyr?

 

Min formulering var måske lidt vag, men jeg har valgt at få det gjort ved tag maler....skal ikke gøre noget selv, men prisen for rensning, 2 gange maling alt inklusive er 29.000 kr ved 290 m2 tagflade 45 grader tag

Jeg har fået lavet øvelsen på mit sommerhus for ca.5 år siden. Det pynter resten af tagets levetid - men forlænger den ikke.

Begyndte sidste år at skifte pladerne på den mest slidte del ud mod havet - og resten bliver skiftet i løbet af det næste par år. Malingen på fladerne holder fint - men kanterne skal gås efter med rep. maling af og til.

Men jeg har egentligt ikke fortrudt ( kun lidt ) - taget er meget pænere selvom det er ved at være slidt ned.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/320


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Prøv at undersøg hvad det vil koste dig i materialer at købe nye tagplader og hvad der nødvendigvis skal tilkøbes.
Hvis du selv kan lægge nyt tag, så burde det kunne svare sig at gøre det, frem for at betale for en omgang afrensning og maling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Asbestplader er holdbarhedsmæssigt de nye "bløde" plader langt overlegne. Så overvej nøje om de er så nedslidte, at det er værd at skifte dem nu. 

Hvis der er asbestplader er der en del krav der skal overholdes ved afrensning (link). Afrensning med alm. højtryksrenser er blandt andet et no go, som det ikke er værd at gå på kompromis med, da et sagsanlæg fra en nabo ikke er spøgeværk, og i øvrigt noget forsikringen fralægger sig et hvert ansvar for.

Nu siges det jo af flere, at det ikke generelt forlænger tagets levetid, at afrense og male det, hvilket jo nok er korrekt. Men et "glat" tag har ikke nær den samme genvækst af mos og alger som et gammelt ru tag, så alene derfor synes jeg det er overvejelsen værd. Har selv for et par år siden afrenset et gammel asbesttag på et udhus til et sommerhus. Det var med algefjerner og stiv kost og derefter malet det med pensel uden det er blevet blakket.

Jeg har prøvet for 25 år siden. Det var ret dyrt og holdt kun ordentligt i 5 år, hvorefter taget blev skiftet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 17-05-2015 22:48
Jeg har prøvet for 25 år siden. Det var ret dyrt og holdt kun ordentligt i 5 år, hvorefter taget blev skiftet.

Vores holdt også kun i ca 5 år. Til gengæld gav tagfolkenes færdsel på taget flere trælse skader Taget er så skifereternit og var nok for gammelt til at få den forholdsvis hårde behandling. Set i bakspejlet, skulle det bare have haft lov til at passe sig selv og så skulle jeg have levet med udseendet.

Nu skal hele balladen skiftes.

 

 

 

Netop af den grund at det er tvivlsomt om det overhovedet forlænger tagets levetid ønsker jeg at gøre så meget af arbejdet som muligt selv, da en professionel renovering til omkring 30.000,- ikke kommer på tale.

Og jeg vil meget nødigt skifte pladerne ud med nye plader som måske ikke holder længere end de plader der ligger i forvejen.

Hvis jeg kunne leje en rensemaskine selv og selv sprøjtemale vil det jo kunne gøres ret billigt, og vil da gøre taget langt pænere til det engang skal udskiftes.

Det er dog ikke lykkedes mig at finde nogen der lejer udstyret ud i min ende af landet. Jeg har fået et overslag på afrensning af taget på 9.000,- og det vil jeg ikke bruge på en afrensning.

Så jeg overvejer om det på nogen måde kan lade sig gøre på et tag af den størrelse med algerens og en stiv børste eller kost. Selve malearbejdet er jo ret hurtigt overstået med sprøjtemaling.
Ikke at jeg skal gøre mig klog på det her, men jeg undersøgte også lidt om det på et tidspunkt.
Det er vist ikke uden risiko at få sådan en tag rensning og maling. De firmaer der gør sig i det her, bruger højtryksrensere til at vaske taget først, og det kan give vand på loftet og/eller huller i taget. Nogle forsikringsselskaber ville ikke dække hvis der skete noget i den forbindelse.

Der var nogle artikler hist og her på nettet om det, tror bla bolius.dk skrev negativt om det. Desuden er det vel ikke bare almindelig maling de sprøjter på, men noget gummi maling som nærmest ligger sig som en gummi-hinde på taget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også