Jord ovenpå træers rødder

Jeg har et område med store træer med et budskabs under. Jeg vil gerne lave området om til et stort grønt bed med en høj kant på. Jeg overvejer at lægge ca. 15-20 cm jord oven på træernes rødder og plante nye planter. Kan man det eller belaster man træernes rødder med den ekstra vægt?

Louise M J
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Træet er totalt ligeglad, så isoleret set fra træets synspunkt har det ingen betydning at du lægger jord på.

Men, det er jo angiveligt et træ, hvor rødder søger op, så det vil de fortsætte med. Det har den betydning, at det du planter vil komme i skarp kkonkurrence med det rodfæstede træ om naæring og vand. Så det skal være ret håndføre ting du planter, og du skal frisk på at vande de mindre planter.  Måske kunne du holde træets rødder "nede" ved at lægge en fiberdug før du lægger plantejord ovenpå.

Velkommen her på LDS
Dine træer kan sagtens klare at få jord over rødderne. Det er noget lidt andet med stammen. Men 15 - 20 cm tror jeg ikke har nogen betydning. Vi havde den skønneste maj træ. 5-6 m høj og fuldstændig symmetrisk i kronen. Og sikke flot den var her i foråret med "millioner" af blomster. Men vi lavede en lille høj op omkring stammen, 50 - 60 cm høj og plantede til med husløg - meget flot alt sammen. Men efter 6-8 år knækkede træet ned i en storm, og efterfølgende kunne jeg se at stammen var helt råddent indeni på det område som havde været dækket.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres feedback. Det er godt at vide at træet godt kan klare det. Jeg vil så holde afstand til stammen. Og plante nogen planter der kan klare skygge og konkurrence med træet... Jeg tror ikke dug er det rigtige i dette forholdsvis store ved. Tak for hjælpen
Louise

Louise M J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis