Utæt radiatorforskruning

Jeg har her i formiddag opdaget, at vi har en utæt radiatorforskruning på vores ene radiator i stuen. Det er en ret lille utæthed, og jeg har prøvet at se om det kunne hjælpe at stramme den lidt, men intet resultat. Det har indtil videre nok dryppet måske 0,25 liter, eller mindre, i løbet af ca. 2½ time.

Har nogen her nogle ideer til en løsning ? Eller bør vi skifte forskruningen ? Det skal lige siges, at såvel radiator som forskruning nok er omkring 30 gammel, med i øvrigt fungerer fint og uden problemer af nogen art.

Hvis det ender med en udskiftning, så er spørgsmålet: Røret er ½ tomme, og på radiatorens udløb (hvor forskruningen er skruet ind) har jeg udvendigt målt en diameter på omkring 28 millimeter, hvilket er ca, 1,1 tomme. Så hvad skal jeg vælge hvis jeg anskaffer en anden forskruning ? På flere sider hvor jeg har kigget, står størrelsen bare angivet som ½, 3/4, 1, eller 1½ tomme.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Øh, udvendigt mål kan du ikke regne med, da det er hullet indvendigt i røret der er 1/2" (" = tomme), altså  hvis det er et 1/2" rør. Normalt er radiatore forsynet med et 1/2" gevind. Hvis du vil prøve og tætne skal du huske fehår og paksalve også. Det hvide tape duer ikke til noget undtagen og blive utæt igen. 

Nu det er på returen utætheden er, vil jeg lige advare dig om det kan skyldes tæring. Det ser man desværre tit. Håber selvf. ikke men undersøg lige 100% hvor vandet kommer fra inden du forsøger dig som VVS mand. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 17-05-2015 13:00

Øh, udvendigt mål kan du ikke regne med, da det er hullet indvendigt i røret der er 1/2" (" = tomme), altså  hvis det er et 1/2" rør. Normalt er radiatore forsynet med et 1/2" gevind. Hvis du vil prøve og tætne skal du huske fehår og paksalve også. Det hvide tape duer ikke til noget undtagen og blive utæt igen. 

Nu det er på returen utætheden er, vil jeg lige advare dig om det kan skyldes tæring. Det ser man desværre tit. Håber selvf. ikke men undersøg lige 100% hvor vandet kommer fra inden du forsøger dig som VVS mand. 

Hvad angår det udvendige mål, så havde jeg godt en ide herom, ville bare være sikker. Hvad angår hvidt tape, så har jeg før anvendt det til forskellige formål, men det var dog til koldt vand (ikke brugsvand).

Hvad jeg lige umiddelbart kan se, så drypper det langsomt fra omløberen mellem de to halvdele af forskruningen (den ene på røret, den anden på radiatoren), så jeg gætter på at det er en tæring. Så netop derfor bliver det nok til en udskiftning af forskruningen, men en sådan koster jo heller ingen bondegård; har set dem til 25 - 50 kr. for en ½ tomme. Det dyre bliver derimod værktøjet, da jeg ikke har den særlige nøgle til forskruninger. Men jeg vil prøve om ikke en rørtang kan bruges istedet.

Der bliver dog ikke gjort noget videre til det lige nu, som sagt er utætheden relativt lille, og derudover har jeg ikke delene og heller ikke tid pga. arbejde. Men jeg har allerede nu planlagt, at hvis ellers jeg kan få fat på dele, så bliver forskruningen skifte næste weekend.

Ethvert byggemarked med respekt for sig selv har delene de vil ikke være svære og få fat på. 

De nævner ordetforskruning og specialværktøj. Er ikke helt klar over hvad du mener med forskruning, en union måske ???  Ellers burde en 10" svendsknøgle og en rørtang, eller to rørtænger,  kunne klare de paragraffer. 

Et billede af stedet kunne klare usikkerheden så du får 100% besked.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det var en radiatorforskruning der menes, og specialværktøjet var en såkaldt "radiatornøgle" som kan ses på http://www.billigvvs.dk/Vaerktoej-R...03070.html .

Hvad angår et billede, ser nedenfor. Ignorer avis og øvrige ting; det er for at opsamle vandet.

Ja ok. Sådanne en "skidderik" sidder der i mellem. Det ser endda ud til den er utæt der hvor forskruningen sidder ind i radiatoren. Vær forsigtig når du skifter forskruningen, da der ikke ser ud til at være RET meget gods i den radiator. 

Held og lykke med foretagenet. 

Mvh. Leif.

Onliner:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis