Entreprenør er forsvundet, hvad er mine rettigheder

Jeg har fået lavet et badeværelse, som nu står cirka 85% færdigt. Der er en del udbedringer som skal laves, mest æstetiske og der har indtil videre været en god dialog med entreprenøren.

Pludselig er han dog som forsvundet under jorden og jeg aner ikke hvor jeg står rent juridisk, mht. selv at gå i gang med de udbedringer som der skal laves, i forhold til at jeg ønsker dem modregnet det indledende tilbud. 

Der er gået 2 måneder siden vi sidst hørte fra entreprenøren.

Det indledende tilbud var på 115.000,-

Jeg har forsøgt at kontakte ham hver 14. dag, mht. at få en overlering af badeværelset med en slutfaktura der afspejler en nedjustering af prisen i forhold til de udbedringer som der skal rettes op på.

Lige nu er jeg lidt lost, jeg vil RIGTIG gerne blive færdig med badeværelset, men jeg vil heller ikke skyde mig selv i foden, ved selv at afholde alle udbedringer og efterfølgende stå med en entreprenør som afkræver fuld betaling for arbejdet.

Sidst men ikke mindst, så skal det lige siges, at jeg ikke har betalt en krone indtil videre.

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Jeg ville straks betale næsten op til det som du mener er udført, f.eks. 60 - 75 % af tilbudet.
Prøv som et eksperiment at vende din tankegang så du laver argumenter til brug fra hans side. "Den klovn derude med badeværelset, gider vi ikke at spilde mere krudt på, han har sgu ingen penge eller vil ikke betale"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil?userid=44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 17-05-2015 11:18
1. Jeg ville straks betale næsten op til det som du mener er udført, f.eks. 60 - 75 % af tilbudet.
Prøv som et eksperiment at vende din tankegang så du laver argumenter til brug fra hans side. "Den klovn derude med badeværelset, gider vi ikke at spilde mere krudt på, han har sgu ingen penge eller vil ikke betale"



Forstår ik helt din tankegang? Entrepenøren har ikke henvendt sig for at få nogle penge overhovedet. Dvs han har arbejdet gratis og lagt ud for materialer mm.

Trådstarterne har jo selv prøvet at kontakte ham løbende.

Så du tænker han skal overføre +- 80.000 kroner til en konto (har han overhovedet konto?), hvor han ikke er sikker på om pengene havner korrekt? Ja entrepenøren kan sådan set være død og begravet..


Sådan forstår jeg det hele?


Ang hvad du skal gøre: Har du prøvet at køre op til vedkomnes adresse, bare lige for at se hvad Søren der er sket?




Mvh. Christian M
 

Nej nej nej. Al videre kominikation foregår via ANBEFALET brev hvor du gemmer en genpart og kvittering. Du husker LIGE og datere dine skrivelser. Da mundlige aftaler højst sansynligt er overskredet betydeligt sætter du en deadline til hvornår det skal være færdigt. Du skal selvf. true med at arbejdet efter deadline går til anden side. Lad være med og sende penge uopfordret til manden, så resikerer du bare og skulle betale to gange hvis du er rigtig uheldig (en gang til en tyveknægt og anden gang til manden/boet hvis........). 

Mundlig aftaler skal du ikke på nogen måde indlade dig på da de ikke kan bevises alligevel.

Hvis manden er død og begravet høre du så meget snart fra hans bobestyrer når du skriver til hans adresse.

Held og lykke med og få arbejdet gjort færdigt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er nu den erfaring jeg har haft igennem mine år som selvstændig erhvervsdrivende. Og naturligvis skal han sikre sig at det er efter aftale med entrepenøren og ikke til "en tyveknægt" Og korrekt kommunikation skal foregå skriftlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Stop nu EV-elmand
Det absolut sidste du skal gøre er at betale før du har kontakt, så længe du ikke er præsenteret for en regning er der er ikke nogen grund til at smide penge efter det, og slet ikke hvis det ikke er muligt at få fat i ham.
Selvfølgelig skal manden have sine penge men ikek uden at høre hvorfor han ikke gider lave arbejdet færdig, manden kan være død, gået konkurs eller for meget at lave.
Prøv i første omgang at køre forbi hans firma adresse og se om der er liv og tag en snak med manden, er der stadig ikke kontakt er der et anbefalet brev tilbage eller en advokat.

@Ev elmand - jeg ønsker VIRKELIG ikke at betale noget, med mindre jeg har en klar udspecificeret faktura og jeg tør slet ikke overføre penge i blinde - jeg har faktisk slet ikke bank informationer på ham, når jeg lige tjekker hans indledende tilbud.

Han har absolut ingen grund til at tro jeg ikke kan betale en eventuel regning og uanset hvad, kan jeg ikke se hvad der så skulle være til hinder for at han sender mig en slutfaktura, hvis han så gerne vil af med mig.

Hele pointen, er netop, at jeg har gjort det MEGET klart, at jeg bare ønsker en øjeblikkelig overlevering med nedjusteret slutfaktura, hvor jeg nok selv skal udbedre de sidste mangler... så jeg kan heller ikke genkende at jeg skulle være specielt besværlig, tværtimod, så ville han have mig ud af sit liv på under 10 minutters arbejde.

Min bekymring er, at jeg ikke "tør" lave de udbedringer selv, hvis jeg pludselig står i en situation (når han endelig dukker op) hvor han kræver fuld betaling, når nu han reelt set kun har lavet 85%... og det gælder uanset om det er ham selv der kommer og kræver pengene, et bo eller en helt tredje part... jeg vil bare gerne sikre mig selv, så jeg ikke betaler 2 gange for noget han skulle have lavet i første omgang.

Jeg ønsker ikke at køre forbi ham, virksomheden ligger langt væk og jeg synes også at der er grænser for, hvad jeg AKTIVT skal gøre, for at en virksomhed ønsker at tage imod mine penge.

Jeg vil dog sende ham et rekomanderet brev, så må jeg se om det bliver kvitteret for i den anden ende.

Det skal i øvrigt lige tilføjes, at 1 af håndværkerne som var på byggesagen kom forbi og afkrævede løn + betaling for materialer, fordi han heller ikke kunne få kontakt til entreprenøren efterfølgende.

Derudover har jeg afholdt udgifter til slutrengøring, samt udskift af lås i huset (han har 3 nøgler i omløb), som jeg heller ikke aner om jeg juridisk set kan afkræve ham betaling for/nedjustering af tilbuddet for.

I det hele taget er det bare en lidt svær situation, for juridisk set, kan han komme og afkræve fuld betaling i op til 3 år, samtidig med at jeg SKAL give ham en chance for at udbedre manglerne inden for "rimelig tid"... men hvad er "rimelig tid"?


Det var vist det hele, haha, det er sgu en underlig sag.

Så vidt jeg husker er der i standardkontrakterne diverse regler for misligholdelse et, og det må man da sige, at der er her. Har du ikke en skriftlig aftale er du på mere gyngende grund, og jeg ville tage kontakt til en rådgiver. Du kan starte med BygGaranti og hører dem. Og derpå en kort samtale med en advokat. Hvis du er velforberedt og har alt materialet med koster det ikke ret meget, og slet ikke i forhold til at sikre, at dit arbejde bliver gjort færdigt og at du får hold på regningerne.

Modsat risikerer du at komme til at betale to gange, hvis du selv færdiggør arbejdet, enten som lav det selv eller med en anden håndværker, uden at have dokumentation for værdien af det manglende arbejde og det der allerede er lavet. Det kan ende i retten med meget djævelskab til følge. Derfor skal du have styr på rettigheder og pligter inden du foretager dig for meget.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for råd, jeg har ikke nogen "kontrakt" med ham, ud over en mail med nøje udspecificeret tilbud og en mail tilbage fra mig, om at vi godtager tilbuddet, om det kan gælde for en "standardaftale/kontrakt", det vil jeg undersøge.

Jeg har kontaktet BygGaranti og de kunne ikke give mig nogen synderlig vejledning, da der ikke forelå en slutfaktura og der heller ikke var blevet betalt nogen penge... I hendes 14 år havde hun aldrig hørt om en håndværker som ikke ville have penge eller som ikke ønskede at sende en faktura, hahahaha.

Jeg kan høre på det hele, at næste skridt må være en advokat... sikke en hovedpine, bare for at få lov til at betale en anden mand 100.000 kr, hahaha.

....Det skal i øvrigt lige tilføjes, at 1 af håndværkerne som var på byggesagen kom forbi ....

Hvis du kan kontakte ham, så prøv og hør, om han har meldt sagen til fagforeningen.

Gør han det, kan der muligvis komme skred i sagen.

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis